SkiStars skiskole i både Hemsedal og Trysil opplevde en økning på over 10 prosent i antall elever forrige vinter.

Stort interesse for skiferie – nå starter SkiStar Trysil og Hemsedal sesongrekrutteringen for vinteren

Etter en fremragende vintersesong, hvor Trysil satte rekord med over 1,3 millioner skiddager og Hemsedal oppnådde sin nest beste sesong noensinne, forbereder fjellturismebedriften SkiStar seg nå på å rekruttere sesongmedarbeidere til vinteren. SkiStars skiskole i både Hemsedal og Trysil opplevde en økning på over 10 prosent i antall elever forrige vinter, noe som også har bidratt til den sterke interessen for skiferie. Nå starter SkiStar arbeidet med å rekruttere nærmere 2.500 sesongmedarbeidere, hvorav rundt 750 skal jobbe i Trysil og Hemsedal. Årets rekruttering har spesielt fokus på unge i nærområdene rundt destinasjonene samt Oslo.

- Vi er stolte av å kunne tilby jobbmuligheter og å være en av Skandinavias største arbeidsgivere for unge. For mange blir en sesongjobb hos oss starten på deres yrkeskarriere, hvor utviklings- og karrieremuligheter åpner seg. Mange velger å komme tilbake for flere sesonger og fortsetter deretter i ulike stillinger i selskapet, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal.

I løpet av det siste året har SkiStar fokusert på å forbedre kvaliteten i rekrutteringen ved å starte et nytt arbeid for å øke mangfoldet innen organisasjonen. Dette gjøres ved å arbeide med rekrutteringen på en bredere basis, med mål om å nå mennesker som tradisjonelt ikke har søkt sesongjobber hos SkiStar. Dette blir nå også et fokusområde for rekrutteringsarbeidet i Hemsedal og Trysil, der det i større grad vil rettes mot videregående skoler i nærområdene til både Trysil og Hemsedal. Målet er å etablere en sterkere relasjon mellom ungdommer og SkiStar, noe som på sikt skal bidra til økt mangfold i rekrutteringen av nyansatte. Å øke mangfoldet i selskapet og bransjen har stor betydning for å sikre fremtidig kompetanse, øke medarbeidertilfredsheten, fremme integrering og bidra til en mer innovativ og bærekraftig virksomhet.

– Vi er fornøyde med de fremskrittene vi har gjort på kort tid i vårt mangfoldsarbeid, noe som gjør det mulig for oss å ønske et bredere spekter av talenter velkommen til våre destinasjoner, sier Camilla Sundqvist, HR-direktør i SkiStar. Vår satsing er rettet mot å initiere flere relasjonsbyggende aktiviteter, både på kort og lang sikt, spesielt i områder hvor kjennskapen til fjelljobber er lav og relasjonen til oss som arbeidsgiver er svak. Vi ønsker å øke mangfoldet og åpne dører til arbeidslivet for flere unge i samfunnet.

For den kommende vintersesongen søker SkiStar nærmere 2.500 medarbeidere, som for eksempel skiinstruktører, resepsjonspersonale, skipatrulje, personale til skiutleie, vaktmestere samt ulike stillinger innen lodge- og hotellvirksomheten, inkludert serveringspersonale og kokker. SkiStar tilbyr unike muligheter for de som ønsker å kombinere sin lidenskap for ski og service med muligheten til å ta det første steget inn i arbeidslivet.

– Vi har et stort behov for medarbeidere til mange ulike stillingskategorier i Hemsedal og Trysil, og her finnes det store muligheter for spennende og varierte jobber som kan kombineres med skiaktiviteter på fjellet. Vi har også spennende stillinger på våre lodger og resorthoteller og trenger spesielt serverings- og kjøkkenpersonale, sier Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonssjef i SkiStar Trysil.

Første møte med arbeidslivet
En sesongjobb på fjellet er for mange det første møte med arbeidslivet. Nå starter rekrutteringen av nye og tilbakevendende sesongmedarbeidere til SkiStars destinasjoner. Rekrutteringsprosessen pågår fra 15. august til 5. september, og søknad kan sendes via https://www.skistar.com/no/job...

Fakta:

• Antall skiddager: 6 106 000, inkludert små barn 0-6 år (tidligere rekord var 6 031 000 i vintersesongen 2021/22)
    • Trysil: 1 308 000 skiddager (tidligere rekord var 1 128 000 i vintersesongen 2017/18)
    • Hemsedal: 642 000 skiddager (tidligere rekord var 661 000 i vintersesongen 2017/18)
  • Antall skielever: 108 000 (tidligere rekord var 104 000 i vintersesongen 2017/18)
    • Trysil: 27 759 elever (15,8 prosent bedre enn forrige år som var den tidligere rekorden)
    • Hemsedal: 11 776 elever (11,8 prosent bedre enn forrige år som var den tidligere rekorden)
  • Antall fast ansatte SkiStar: ca. 600 (SkiStar Norge 250)
  • Antall sesongstillinger per destinasjon:
    • Hemsedal: 200
    • Trysil: 550
    • Sälen: 850
    • Vemdalen: 300
    • Åre: 450

For mer informasjon, kontakt:

Camilla Sundqvist, HR-direktør SkiStar. Dir: +46 70 254 86 16

Andreas Smith-Erichsen, Destinasjonssjef SkiStar Hemsedal. Dir: +47 91 18 90 53

Gudrun Sanaker Lohne, Destinasjonssjef i SkiStar Trysil. Dir +47 481 51 822

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Som den ledende feriearrangøren for Skandinavia er SkiStars forretningskonsept å skape minneverdige fjellopplevelser, utvikle bærekraftige reisemål, tilby overnatting, aktiviteter, produkter og tjenester av høyeste kvalitet med våre gjester i fokus. For mer informasjon, besøk www.skistar.com/en/corporate

Pressekontakt +46 10 810 96 26