SkiStar Hemsedal: Tren skredsøking helt gratis

SkiStar Hemsedal: Tren skredsøking helt gratis

Salg av off piste utstyr skyter i taket, men kunnskapen om hvordan utstyret virker står ikke alltid i samsvar med kvaliteten på innholdet i skredsekken. Det forsøker Hemsedal Skisenter å gjøre noe med og tilbyr nå gratis treningsarena for bruk av skredsøker.

Snøen har falt jevnt og trutt over Hemsedal siden nyttår og snødybden måler nå imponerende 170 cm i skogterrenget rundt skianlegget. Mye snø åpner også for nye og spennende skiopplevelser utenfor de preppede løypene. Salgstallene hos utstyrsleverandørene viser en tydelig trend. Fler og fler ønsker å oppleve urørt puddersnø utenfor de preppede løypene i skianlegget.

- Vi har sett en god økning i interessen for off pist utstyr denne sesongen, sier Steffen Gulbrandsen hos SkiStar Sportshop Hemsedal. Salget av ski til off piste og randonné, skredsøkere og airbager øker hver gang pudderforholdene er gode. Salget av alpinski totalt har økt med rundt 40 % sammenlenket med i fjor, og typiske pudderski utgjør størstedelen av denne økningen.

Skikjøring i bunnløs puddersnø er en herlig opplevelse, men off piste krever også at skikjøreren tar ansvar for egen sikkerhet og gjøre egne risikovurderinger.

Tren skredsøking
Alle som kjører off piste må forholde seg til snøskredfaren. I en skredsituasjon er de første minuttene kritiske og da må alle kunne utføre skredsøket raskt og effektivt. Da er det ikke nok å ha utstyret i orden - man må også være drillet i bruken av utstyret.

- Velger du å kjøre i bratt terreng utenfor de preppede og merkede løypene er det viktig å ha trent på bruk av sender/mottaker, spade og søkestang, sier Per Ola Seim i skipatruljen i Hemsedal Skisenter.

Eneste metode for å bli kjent med hvordan skredsøkeren virker er ved praktisk trening. Dette kan alle med skredsøker nå gjøre i skredsøkerbanen til venstre for avstigning Hollvin Express i Hemsedal Skisenter. Banen er gratis å bruke og svært enkel å betjene. Banen kan man benytte alene eller sammen med ski-venner.

Trygg off piste med SkiStar Experience
Har du lyst til å teste off piste i trygge rammer anbefaler vi alltid å benytte en lokal guide. Dette gjelder også for alle som ikke er kjent i området. Erfarne guider hos SkiStar Experience Hemsedal viser veien til den beste snøen, og sørger samtidig for en trygg og god off piste opplevelse. Alle deltakere på off piste turer får låne skredsøker/-sender og sekk med spade og søkestang. Det blir selvfølgelig også gitt en innføring i bruk av utstyret før man begir seg ut i terrenget.

Les mer om skredsøkerbanen og guidede turer med SkiStar Experience på www.skistar.com/hemsedal.

Kennet Larsen, markedssjef i Skistar Norge
E-post: kenneth@skistar.com

SkiStar AB (publ), hvis B-aksjer er noterte på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige samt Hemsedal og Trysil i Norge, samt Hammarbybacken i Stockholm. Markedsandelen er i Sverige 50 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Øvrige virksomheter er losjiformidling, skiskole og skiutleie.

Kort om Hemsedal:
Hemsedal er en av Skandinavias største og mest populære skidestinasjoner og kalles gjerne for ”de skandinaviske alper”. Med sin nordlige, høye beliggenhet på 625-1920 meter over havet er Hemsedal en snørik og snøsikker skidestinasjon med en lang sesong, og let tilgjengelig beliggenhet mellom Norges to største byder, Oslo og Bergen. Hemsedal byr på masse herlig snowboard- og skiopplevelser med 52 velpreppede bakker, 24 heiser, 5 terrengparker og Norges største barneområde. I Hemsedal trivs erfarne skikjørere så vel som nybegynnere, unge som gamle, hvor alle kan finne sin favorittbakke.

Pressekontakt Åpen fra 2. desember 2024 til 1. mai 2025 For andre tider på året utenfor kontortid, vennligst kontakt SkiStars kundeservice på +47 624 50 000 +46 10 810 96 26