Skistar åpner vintersesongen med rekordhøye bookingtall: - Milliardinvesteringer i fremtidens fjellanlegg

Første kvartal

• Nettoomsetning for første kvartal økte med 1 MSEK, 1 prosent, til 155 MSEK (154 sammenlignet med fjoråret).
  • Resultat etter skatt for første kvartal ble redusert med 64 MSEK, 25 prosent, til -315 MSEK (-251) sammenlignet med fjoråret.
  • Resultat per aksje utgjorde -3,97 SEK (-3,12).

Viktige hendelser etter periodens slutt

• SkiStar styrker sin posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia, og øker investeringstakten; i første omgang investeres det i to nye heiser i Åre og i en helårs satsning i Hammarbybacen i Stockholm med økt tilbud for gjestene.
  • Allerede den 3. desember var alle SkiStars norske og svenske destinasjoner åpne med gode forutsetninger for alpin skikjøring.
  • Det nye hotellet SkiStar Lodge Hundfjället i Sälen, med ski in ski out beliggenhet, har nå åpnet for gjester.
  • Ved generalforsamlingen i Sälen den 11 desember ble det vedtatt et utbytte på SEK 1,50 per aksje.

Som en kommentar til nåværende situasjon sier vd Stefan Sjøstrand:

Koronapandemien er fortsatt et faktum gjennom det første kvartalet i regnskapsåret 2021/22. Erfaringen fra tidligere sommer- og vintersesonger har gitt oss mye kunnskap og bidrar til å gi oss trygghet i at vi har en ledelse og organisasjon for å gjennomføre og håndtere nok en vintersesong på en god måte, til tross for koronapandemiens påvirkning. Våre kundeundersøkelser viser at gjestene har følt seg trygge og sikre hos oss, og at over 90 prosent har vært fornøyde med sitt opphold. Flere sikkerhetstiltak som digital inn- og utsjekk, kjøp av SkiPass digitalt og håndtering av heiskøene for å ivareta smittevernhensyn og anbefalinger tar vi med oss også i år, som ytterligere forbedringer for våre gjester, som vi vet at de verdsetter. Vi følger til enhver tid myndighetenes regler, råd og anbefalinger, og er forberedt på å innføre de tiltak som kreves, nye som gamle.

Pandemien har bidratt til å styrke interessen for å være aktiv ute i naturen, noe som også er positivt for folkehelsen. Det gjør SkiStars tilbud enda mer attraktivt, og den høye etterspørselen etter en aktiv ferie med alpin skikjøring i Skandinavia er sterkere enn noen gang: for vintersesongen kan vi presentere bookingtall som slår våre tidligere rekorder – en økning med 13% sammenlignet med samme periode i vintersesongen 2018/19, som er året før pandemien. Vi ser også en tydelig trend i at flere booker tidlig, og gjerne at de også bestiller alt fra innkvartering, SkiPass, skileie og skiskole.

Kulden har kommet til den skandinaviske fjellverden i løpet av siste halvdel av kvartalet, noe som har vært gunstig for å produsere snø og sikret forutsetninger for optimale forhold for alpin skikjøring. Det er veldig gledelig at vi allerede den 3. desember hadde alle våre norske og svenske destinasjoner åpne og i drift.

Vinterkulden har også bidratt til økt salg i sportshopen, der vi ser en sterk vekst det første kvartalet, +27 prosent sammenlignet med forrige år. veksten er først og fremst drevet av online salg, der det er en økning på hele 34% sammenlignet med fjoråret. Vi er også stolte av at vi kan styrke vår fysiske distribusjon av sportsutstyr gjennom kjøpet av Sport Lodgen, Trysils mest attraktive sportsbutikker med salg av klær og utstyr til både sommer- og vinteraktiviteter. Dette forsterker SkiStars tilstedeværelse på destinasjonen samtidig som vi bidrar til å bedre tilbudet til gjestene.

I løpet av det første kvartalet i regnskapsåret 2021/22 lander vi på et resultat på -334 MSEK, -41 MSEK under samme periode for fjoråret. Årsaken til et lavere resultat er i hovedsak vår nye hotell- og lodgevirksomhet hvor det er stor sesongvariasjon når det kommer til omsetning, men også som et resultat av lavere salgsgevinster fra vår eiendomsutviklingsvirksomhet, som henger sammen med når på året prosjektene realiseres. En annen faktor som har innvirkning på resultatet er de økte kostnadene som den tidligere snøproduksjonen har medført.

I løpet av det første kvartalet har vi også fått vår operative organisasjon på plass for vårt forretningsområde, drift av hotellvirksomhet, og kunne nylig åpne vår nye toppmoderne SkiStar Lodge Hundfjället, som har ski in, ski out beliggenhet rett ved bakken, restauranter i verdensklasse signert restauratøren og entreprenøren Pontus Frithiof, og en rekke aktiviteter og fasiliteter tilpasset hele familien.

For å sikre fremtidens fjellanlegg og styrke posisjonen som den ledende feriearrangøren for Skandinavia hele året, øker vi nå investeringstakten og gjør milliardinvesteringer i tråd med vår strategi. I første omgang skal det investeres i to nye heiser i Åre og vi fortsetter i tillegg med å satse på flere opplevelser for våre gjester året rundt. Samtidig åpner vi Hammarbybacken i Stockholm for vinteren, og kan informere om at Stockholm by forlenger vår avtale. Med det kommer vi til å foreta en større satsning der, også i sommersesongen. Dermed kan vi bidra til at flere av innbyggerne i Stockholm kan være aktive året rundt, og utvikle potensialet i den strategiske plasseringen vi har i hovedstaden med alle mulighetene som Hammarbybacken gir.

Selvom pandemien fremdeles er her, står vi godt forberedt til igjen å skape trygge, sikre og minneverdige fjellopplevelser for alle våre gjester.

Stefan Sjøstrand
vd og konsernsjef

Telefonkonferanse og onlinepresentasjon

I forbindelse med rapporten holder SkiStar en telefonkonferanse med online presentasjon. Vd Stefan Sjøstrand og økonomi- og finansdirektør Anders Ørnulf presentere og kommentere kvartalsrapporten.

Mandag den 20. Desember 2021 kl. 10.00 CET. Ring inn på:

SE: +46856642707,

UK: +443333009030,

US: +16467224904.

Websending: https://financialhearings.com/...

Presentasjonene og et opptak av websendingen blir gjort tilgjengelig på samme nettadresse etter sendingen.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 december 2021 klockan 07.15 CET.

Mer informasjon gis av:

Stefan Sjøstrand,vd og konsernsjef, tel +46 (0)280 841 60.

Anders Ørnulf, Økonomi- og finansdirektør, tel +46 (0)280 841 60.

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Pressekontakt +46 10 810 96 26