FORTSATT VEKST OG ET VELDIG STERKT RESULTAT I DET VIKTIGE ANDRE KVARTALET

FORTSATT VEKST OG ET VELDIG STERKT RESULTAT I DET VIKTIGE ANDRE KVARTALET

SKISTARS HALVÅRSRAPPORT SEPTEMBER 2022-FEBRUAR 2023

ANDRE KVARTAL

• Nettoomsetningen for andre kvartal økte med 172 MSEK, 8 prosent, til 2 350 MSEK (2 178) sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Resultat før skatt i andre kvartal er forbedret med 6 MSEK, 1 prosent, til 926 MSEK (920) sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter utvanning endte på 9,32 SEK (9,57).

FØRSTE HALVÅR

• Nettoomsetning første halvår økte med 195 MSEK, 8 prosent, til 2 527 MSEK (2 333) sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Resultat før skatt første halvår minsket med 122 MSEK, 21 prosent, til 451 MSEK (573) sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter utvanning endte på 4,35 SEK (5,61), en reduksjon på 22 prosent.

VESENTLIGE HENDELSER I PERIODEN OG ETTER PERIODESLUTT

• Resultat før skatt i andre kvartal er det beste i selskapets historie, og drevet av økning i omsetning.
  • Martin Almgren er tilsatt som økonomi- og finansdirektør, og etterfølger Anders Örnulf. Tiltredelsesdatoen er endret fra tidligere kommunisert 23. mai 2023 til 3. april 2023.
  • SkiStar øvrige eiere i Trysilguidene AS, som driver skiskolevirksomheten i Trysil, er blitt enige om at SkiStar kjøper øvrige eieres aksjer (65 prosent) i selskapet. Aksjeovertakelsen betyr at SkiStar fra 1. september 2023 eiere 100 prosent av Trysilguidene.

Kommentar fra konsernsjef Stefan Sjöstrand om dagens situasjon i SkiStar:

Takket være kalde temperaturer fikk vintersesongen en tidlig start i slutten av november. Forutsetningen for en kostnadseffektiv snøproduksjon var god. I kombinasjon med en hel del natursnø har vi hatt gode snøforhold og har kunnet tilby veldig bra skikjøring. Vi ser derfor fram mot en fin påske.

Når vi nå oppsummerer to tredjedeler av vintersesongen og SkiStars viktige andre kvartal i virksomhetsåret 2022/23 har vi en fortsatt vekst i kjernevirksomheten med en rekordomsetning, 2,5 milliarder SEK (+8%) i første halvår, tross konjunktursituasjonen og utfordrende tider. Vi kan også legge fram et veldig bra andre kvartal, som er så viktig for årets inntjening: et resultat før skatt på 926 MSEK, 6 MSEK bedre enn foregående år, og det beste i selskapets historie.

Det viser at interessen for alpin skikjøring fortsatt er stor og at trenden med å feriere på hjemmebane i den skandinaviske fjellverdenen holder seg også denne vinteren. I uke 7 hadde vi flere elever enn noensinne i skiskolen i Sälen, som er vår største destinasjon, noe som borger for god rekruttering av skikjørere. I perioden har vi også inngått avtale om å erverve skiskolevirksomheten i Trysil, Trysilguidene. Gjennom at virksomheten integreres helt i SkiStar kan vi arbeide med hele vårt produkt- og tjenestetilbud på alle våre fem fjelldestinasjoner.

I vår retailvirksomhet har vi fortsatt stor etterspørsel, spesielt for vårt eget varemerke EQPE, der vi rapporterer rekordsalg for hele forretningsområdet, en økning på 21 prosent sammenliknet med foregående år. Veksten kommer primært fra onlinesalg, 45 prosent, men også salg i fysiske butikker har en positiv utvikling.

Jeg er veldig stolt over at våre gjesteundersøkelser viser at 8 av 10 sitter igjen med et veldig bra helhetsinntrykk etter besøket hos oss under sesongen, som har bidratt til at gjestene har fått en minnerik fjellopplevelse, tross værutfordringer i spesielt Åre i uke 9. Det er også positivt at våre utenlandske gjester er tilbake, ikke minst danske og svenske som er så viktige for de norske destinasjonene, men også tyskere, hollendere og briter.

Vi fortsetter vårt holdbarhetsfokus. Igjen har vi satset på å gjøre holdbare reiser enklere til våre destinasjoner, gjennom å sette opp midlertidige ladestasjoner for elbiler i Sveg under vinterferieukene i samarbeid med Audi og Jämtkraft. Vi har hatt flere mennesker i bevegelse gjennom vårt samarbeide med Det svenske skiforbundets satsing «Alle på snø», der nærmere 800 fjerdeklassinger har besøkt Stockholm Hammarbybacken og Sälen og fått kjenne på bevegelsesglede og skikjøring.

Nå gjenstår magiske mars-april, vårvinteren, med påsken i fokus, som er manges favorittperiode på fjellet. Bookingsituasjonen for vintersesongen er på et noe bedre nivå enn ved forrige delårsrapport, minus 10 prosent sammenliknet med forrige periode foregående år. Forklaringen er først og fremst, som kommunisert i forrige rapport, at flere booker senere enn normalt og tettere på besøket. Dessuten ser vi at interessen blant privatpersoner for å leie ut sin egen hytte øker sammenliknet med foregående år, men at de gjør det på egenhånd.

Vi fortsetter å investere i framtidens fjellanlegg og investerer nærmere 600 MSEK i virksomhetsåret 2023/24. Fokus er vintervirksomheten og et mer moderne heissystem, bedre bakker og mer effektiv snøproduksjon. Det investeres også i sommeraktiviteter og forretningsutvikling.

Når vi etter påske stenger vintersesongen, lader vi opp til sommer- og høstsesongen, som er en viktig del av vår satsing på SkiStar som er fjellturismeselskap året rundt. Til midtsommerhelgen presenterer vi flere nyheter i blant annet Vemdalen, Sälen og Trysil, slik at enda flere skal få nyte en aktiv og avkoblende ferie på våre destinasjoner. Tross lavkonjunktur og høy inflasjon er jeg trygg på at en aktiv ferie i den skandinaviske fjellverdenen fortsatt står høyt på prioriteringslisten hos mange.

Stefan Sjöstrand,

Konsernsjef

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Som den ledende feriearrangøren for Skandinavia er SkiStars forretningskonsept å skape minneverdige fjellopplevelser, utvikle bærekraftige reisemål, tilby overnatting, aktiviteter, produkter og tjenester av høyeste kvalitet med våre gjester i fokus. For mer informasjon, besøk www.skistar.com/en/corporate

Pressekontakt Åpen fra 2. desember 2024 til 1. mai 2025 For andre tider på året utenfor kontortid, vennligst kontakt SkiStars kundeservice på +47 624 50 000 +46 10 810 96 26