​Rekorduke for Norges største skiskole

​Rekorduke for Norges største skiskole

Dansker og engelskmenn sørger for rekorduke i skiskolen i Trysil. – 119 skilærere er ute i bakken og underviser, vi har aldri opplevd maken, sier Eva Ruder Thorén, daglig leder i Trysilguidene, som driver skiskolen i Trysil.

Uke 7 er også historisk en travel uke for skiskolen i Trysil. Men pågangen har aldri vært større enn i år.

– Denne uken har vi over 3.000 elever, det er 600 flere enn samme uke i fjor og ny rekord, sier Eva Ruder Thorén.

Utfordringen når elevtallet svinger fra uke til uke er å få nok kvalifiserte skiinstruktører. Thorén forteller at mange tar seg en uke fri fra den vanlige jobben for å være skiinstruktør en uke eller to.

– Av de som jobber ekstra er en del studenter, noen er pensjonister, andre er selvstendige næringsdrivende som kan styre tiden litt sjøl. I tillegg har vi de som bruker en ferieuke for å jobbe i skiskolen. De fleste har jobbet hos oss tidligere, og noen har erfaring fra andre anlegg. Felles er at alle er kvalifiserte skiinstruktører, sier hun.

I skiskolen kan du velge mellom gruppekurs eller privatinstruksjon. Og stadig flere velger privatinstruksjon, økningen så langt i vinter er på 37 prosent*, ifølge Thorén.

– I uke 7 er gjestene mer internasjonale enn vanlig, de fleste elevene er enten danske eller engelske. Neste uke kommer det flere svensker og nordmenn. Men fortsatt er det slik at nordmenn er i mindretall, sier hun.

Sesongen så langt har vært et eventyr, mener Thorén. Skiskolen i Trysil har så langt i vinter en økning på 25 prosent i antall elever.

– Det vil nok roe seg litt utover våren. Sesongen sett under ett forventer vi godt over 20.000 elever og en økning på mellom 10 og 15 prosent. Som vi er veldig fornøyd med, sier hun.

Mer informasjon:

Eva Ruder Thorén, daglig leder i Trysilguidene AS
Mobil: (+47) 992 80 108

Fakta om Trysilguidene AS

• Etablert i 1992. SkiStar eier 35%, resten er privateid
  • Driver skiskole og event i Trysil om vinteren. I tillegg til rafting og sykkelaktviteter om sommeren
  • Har over 20.000 elever og er Norges desidert største skiskole
  • 16 helårsansatte. Om lag 75 i vintersesongen og opp til 120 i de travleste ukene

*Økningen gjelder SkiStars omsetning for produktet «privat skiinstruksjon» sammenliknet med samme periode forrige sesong.

Bilder og video i SkiStars presserom kan publiseres fritt i omtale av destinasjonen.

Pressekontakt Åpen fra 2. desember 2024 til 1. mai 2025 For andre tider på året utenfor kontortid, vennligst kontakt SkiStars kundeservice på +47 624 50 000 +46 10 810 96 26