– En fordel ved miljøskiftet mange ikke har tenkt på

– En fordel ved miljøskiftet mange ikke har tenkt på

I årets bransjerapport oppgir halvparten at det jobbes mer aktivt med miljø, men kun 7 prosent tror at Norge vil være utslippsfritt i 2030. Rapporten belyser imidlertid en faktor som muligens kan gi økt motivasjon for alle ansatte i bransjen.

– I min jobb som HMS-sjef ser jeg flere vesentlige faktorer i bærekraftarbeidet som påvirker HMS. Det at vi har en utslippsfri byggeplass gir også lavere mengder støv, mindre plagsomme avgasser – og ikke minst mye mindre støy, forteller Lars-Morten Rostad, HMS- og bærekraftsjef i Ramirent.

– Dette er fordeler det kan være vanskelig å se i et regneark når man budsjetterer et prosjekt. Men, effekten er økt trivsel, lavere sykefravær og et økt produksjonstempo, forklarer han.

Bilde: Lars-Morten Rostad, HMS- og bærekraftsjef i Ramirent

30 prosent velger bort diesel- og bensinmaskiner

Hovedmålet med miljøskiftet er likevel en reduksjon av klimagassutslipp, som vil redusere de negative effektene fossile byggeprosjekter har på miljø og klima. Her kommer det frem i bransjerapportenat det har skjedd en positiv utvikling.

– 54 prosent forteller at de jobber mer aktivt med klimaspørsmål i dag enn for tre år siden og tre av fire oppgir at de har god avfallshåndtering. Samtidig sier 37 prosent at de satser på en utvikling av egne bærekraftige løsninger og 30 prosent at de velger bort diesel- og bensinmaskiner, forteller Rostad.

En ser også at bedrifter i ulik grad allerede satser på fossilfritt. På spørsmål om hvor stor del av bedriften som er fossilfri i dag, er svarene følgende:

• 10 prosent oppgir at mer enn 70 prosent er fossilfritt
  • 8 prosent oppgir at 51–70 prosent er fossilfritt
  • 10 prosent oppgir at 31–50 prosent er fossilfritt
  • 14 prosent oppgir at 10–30 prosent er fossilfritt
  • 34 prosent oppgir at mindre enn 10 prosent er fossilfritt

Skepsis til en utslippsfri bransje innen 2030

Likevel er flertallet skeptiske til at byggebransjen i Norge faktisk vil være utslippsfri innen 2030, som er det målet myndighetene har satt på veien fremover. Kun 7 prosent svarer at de tror det vil skje, og optimismen ser ut til å være størst i Oslo.

– Jeg tror motsetningen i svarene kan komme av at flere av respondentene er nærmere kildesortering og tilsvarende miljøvalg på byggeplassen, enn avgjørelser som går på investering i utslippsfrie maskiner, sier HMS-sjefen.

Selv er Rostad veldig optimistisk mot målet om en utslippsfri byggebransje.

– I Ramirent er nå 98 prosent av alle investeringene vi gjør i utslippsfrie maskiner. Dette er et høyt tall, som også gjør oss representative i tallene for den totale tilgangen av utslippsfrie maskiner ute på byggeplassene.

Rostad mener at det også finnes store muligheter i kunstig intelligens (KI) på veien videre i den grønne omstillingen, spesielt i form av effektivisering.

– Jeg ser den hastigheten og utviklingskraften som ligger i KI. Det er en betydelig regnekraft vi får på plass med denne teknologien, og den effektiviseringen og de beregninger som vil følge av dette kommer til å utgjøre en viktig faktor for at vi skal kunne nå en utslippsfri byggeplass etter målene i 2030, sier Rostad.

Bilde: Elektrisk maskin

For ytterligere uttalelser eller bilder, ta kontakt med:

Christina Niemi - Markedsansvarlig i Ramirent