Bedrifter på Sør-Vestlandet skal ansette flest i tredje kvartal

Bedrifter på Sør-Vestlandet skal ansette flest i tredje kvartal

Til tross for usikkerhet i markedet er det fortsatt rekordhøy etterspørsel etter arbeidskraft i norsk næringsliv. Det viser ManpowerGroups ferske arbeidsmarkedsundersøkelse for tredje kvartal.

-Bedriftene vil gjerne ansette, men sliter med å finne de riktige folkene. Det er kamp om den rette kompetansen, sier Kjetil Pedersen, regiondirektør for Manpower SørVest.

Kjetil Pedersen
Kjetil Pedersen, regiondirektør SørVest, Manpower

Hvert kvartal gjennomfører ManpowerGroup en arbeidsmarkedsundersøkelse blant norske bedrifter. De har spurt 765 bedriftsledere om de skal bemanne opp, ned eller uendret.

For tredje kvartal forventer bedriftene i Norge samlet en netto bemanningsøkning på pluss 26 prosent. Optimismen er høyest på Sør-Vestlandet og i Oslo der 29 prosent av bedriftene ønsker å ansette flere.

Vekst for energi og infrastruktur

For tredje kvartal øker energi og infrastruktur som eneste bransje fra forrige kvartal. Ifølge Pedersen sammenfaller det med hvordan han ser utviklingen på Sør-Vestlandet.

-Vi opplever sterk vekst for eksportbedrifter og energiselskaper, både innenfor tradisjonell olje og gass og ny grønn industri. Arbeidsledigheten i regionene er lav, og begge bransjene er på jakt etter mye av den samme kompetansen. Da blir det kamp om å tiltrekke seg de riktige folkene.

Ifølge Pedersen kan det bli utfordrende for grønn industri å konkurrere med betingelsene til olje og gass.

-På kort sikt kan det bli krevende å bygge opp fornybarbransjen. Lønn og gode turnusordninger gjør at mange kan være avventede til å skifte. Det så vi for eksempel i 2014, da flere av oljeselskapene nedbemannet. Mange ønsket ikke å gå over i andre industrier på grunn av lavere lønn og ventet heller til oljeprisen og jobbene kom tilbake, sier han.

Pedersen mener samtidig at de grønne jobbene har noen fordeler tradisjonell olje og gass ikke her.

-For mange og særlig blant unge arbeidstakere ønsker flere en jobb som bidrar positivt til å løse store samfunnsutfordringer, som klima- og naturkrisen. For disse er valget mellom fornybart og petroleum enkelt. Det gir mening i arbeidshverdagen, sier han.

Vekst for bank og finans

Selv om finans og eiendom går noe tilbake fra forrige kvartal, mener Pedersen det nå er gode muligheter for en jobb i bank.

-Bank og finans er i en omstilling, og i tillegg fører økte renter til at bankene trenger flere folk til å hente inn nye kunder, og beholde de gamle. Økt rente og inflasjon fører også til flere inkassosaker, og da trenger man flere til å behandle sakene. Det er et trist bakteppe, men samtidig også en naturlig del av situasjonen, sier han.

Ifølge Pedersen er det også økt aktivitet innenfor telekom.

-Som det kommer frem av undersøkelsen havner kommunikasjonstjenester høyt opp. Jeg tror mange av nyansettelsene i denne bransjen er rekruttering til kundeservice. God kommunikasjon og service blir viktigere for mange også her, sier Pedersen.

Økende kompetansebehov

Ifølge Pedersen opplever næringslivet på Sør-Vestlandet en kompetansemangel som han tror vil øke på sikt.

-Det blir stadig dyrere å drive business i Norge og bedriftene er kostnadsbevisste. Samtidig finner stadig færre den kompetansen de trenger. ManpowerGroup har siden 2010 undersøkt kompetansemangelen i norsk næringsliv. Bare siden 2018 er det dobbelt så mange som sier at de ikke får den kompetansen de trenger. Selv under pandemien så vi at kompetansemangelen økte, selv om færre ville ansette. Det er en utvikling vi må ta på alvor. Bedrifter må bli flinkere til å investere i egne ansatte for å sikre at de har riktig kompetanse på sikt, sier Pedersen.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.