Abra Cadabra barnehage i Levanger

Abra Cadabra barnehage i Levanger blir en del av stiftelsen Kanvas

Fra nyttår blir Abra Cadabra barnehage en del av den ideelle barnehagestiftelsen Kanvas. Kristin Lyngstad forsetter som styrer i barnehagen, og de ansatte fortsetter i samme stilling som i dag.

Sammenfallende verdier og pedagogikk

Bakgrunnen for overtakelsen er at dagens eiere ikke lengre ønsker å drive barnehagen som en enkeltstående barnehage, men heller være tilknyttet en større organisasjon. - Dette vil blant annet gi større muligheter for utvikling for hele personalet i barnehagen. Å være tilknyttet en større organisasjon styrker også våre muligheter for langvarig, fremtidig drift, sier styrer og eier i Abra Cadabra, Kristin Lyngstad.

Lyngstad forteller at valget falt på Stiftelsen Kanvas av flere årsaker. Hun er opptatt av at Abra-praksisen og den pedagogiske plattformen som er utviklet og jobbet frem gjennom 18 år vil bestå og videreutvikles.

– Kanvas og Abra Cadabra har sammenfallende verdier og pedagogisk plattform, som gjør at vi kan videreføre det pedagogiske arbeidet i barnehagen. I tillegg har Kanvas en annen barnehage i Levanger, Ruffen Kanvas-barnehage, som vil bli en naturlig samarbeidspartner. Det var også viktig for meg at Kanvas er en ideell stiftelse. Det betyr at alt overskudd går tilbake til drift av barnehagene i stiftelsen, noe som vil bidra til å sikre god og forutsigbar drift, forteller Lyngstad.

Ønskes velkommen

- Vi i Ruffen er veldig glade for at det nå kommer enda en Kanvas-barnehage i Levanger. Vi kjenner Abra Cadabra godt fra før, og ser fram til et tettere samarbeid. Ruffen har vært en del av Stiftelsen Kanvas siden 2015 og vi har gode erfaringer med dem som eier, sier Anne Kristin Hiberg, daglig leder i Ruffen Kanvas-barnehage.

Daglig leder i Kanvas, Robert Ullmann, er godt fornøyd med å ha fått Abra Cadabra i porteføljen. - Gjennom prosessen og dialogen som har vært med Kristin, har vi blitt kjent med en veldrevet og flott barnehage som vi er glade for å få i porteføljen vår. Jeg ser frem til at Abra Cadabra kan bidra til Kanvas’ videre utvikling, sier Ullmann.

Regions

Kanvas er Norges største barnehagestiftelse med ideelle formål, stiftet som et foreldreinitiativ i 1986. Vi har per i dag 64 barnehager fordelt på 12 av landets kommuner. Kanvas har ingen eiere, og dermed ingen som kan ta ut utbytte. Vi ser på vår organisasjon som en forvalter av fellesskapets midler, der et eventuelt overskudd føres tilbake til virksomheten og til det beste for barna.