Nå inngår JYSK og UFF et nytt spennende samarbeid rundt gjenvinning av tekstil.

UFF til JYSK

Når JYSK bygger butikk fremover skal alle butikker få tektsilkontainere plassert utenfor sine butikker. JYSK inngår nytt samarbeid med UFF Norge.

I tråd med en større investering i det norske markedet, skal JYSK både bygge om eksisterende butikker og nye. Butikkene får et såkalt 3.0 konsept som innebærer mer strømmeffektive løsninger med sensorlysbrytere, nytt kildesorteringssystem og UFF tekstilkontainere på utsiden av alle butikker.

- I lys av EU-kommisjonens nye strategier for bærekraftige og sirkulære tekstiler er det viktig å sikre at usolgte eller returnerte tekstiler ikke havner i restavfall. Her er JYSK på banen! Vi har fått muligheten til å plassere innsamlingsbeholdere ved utvalgte butikker i Norge, hvor både kunder og JYSK kan donere klær, sko og tekstiler. Dette vil ikke bare redusere mengden tekstiler som havner i restavfall, men også sikre riktig håndtering av tekstiler og øke andel til gjenbruk og gjenvinning, sier Cassandra Varhaug, utvikling- og kommunikasjonsansvarlig ved UFF Norge.

JYSK gjør store klimatiltak når de bygger nye butikker, og har satt seg ambisiøse planer om å halvere utslippene av klimagasser fra strømforsyning og oppvarming av alle butikker, distribusjonssentre og kontorer innen 2030. Les mer om Bærekraft i JYSK.

- Samarbeidet med UFF gjør det enklere for oss som selskap å ta gode grønne valg, slik at vi unngår restavfall når våre tekstiler ikke blir solgt- men kan gjenbrukes. I tillegg ønsker vi også å fasilitere for at kunden kan ta gode miljøvalg når de har tekstiler de ønsker å bli kvitt, sier Lars-Petter Christensen, eiendomssjef i JYSK Norge.

Det er butikken på Ryen som i dag får sin første tekstilkontainer fra UFF når de åpner helt ny og moderne butikk i Oslo.

Krister Andreassen

Pressekontakt Sales & Marketing Manager, Norge 41475500
Fatima Elkadi

Pressekontakt Kommunikasjonssjef JYSK Norge 41615853

Velkommen til JYSK Norge!

JYSK er en internasjonal boligbutikkjede med skandinaviske røtter, som gjør det lett å innrede alle rommene i et hjem, samt hagen.

Med over 3.400 butikker og webshops i 48 land, har JYSK alltid et godt tilbud og kompetent service i nærheten, uansett hvordan kundene ønsker å handle.

Grunnlegger Lars Larsen åpnet sin første butikk i Danmark i 1979. I dag har JYSK 31.000 medarbeidere.
JYSK er en del av den familieeide Lars Larsen Group. JYSKs omsetning er på 5,2 milliarder EUR for finansåret 2022/2023.