Go-Ahead vil øke antall avganger

Når Go-Ahead søker Bane NOR om endringer i rutetilbudet fra neste driftsår, ønsker selskapet å tilby flere helgeavganger på Sørtoget, sørge for avganger hver halvtime på Jærbanen i helgene og en ny avgang hver morgen mandag til fredag på Jærbanen. Totalt vil antall avganger økes, men ikke så mye som selskapet skulle ønske.

I søknaden vil Go-Ahead be om:

• Å øke med to helgeavganger på Sørtoget
  • Å øke med 42 helgeavganger på Jærbanen, slik at det blir halvtimesavganger halve døgnet lørdag og søndag
  • Å øke med en ny morgenavgang mandag-fredag på Jærbanen
  • Da Go-Ahead i februar inviterte fylkeskommunene langs Sørlandsbanen til å gi sine innspill til neste års rutetilbud, foreslo selskapet å innføre to nye gjennomgående avganger mellom Oslo og Stavanger, i tillegg til to ekspressavganger på morgenen.

- Målet vårt er hele tiden å lytte til de reisende og forbedre tilbudet slik at flere velger tog fremfor bil eller fly. Å innføre disse avgangene tror vi ville bidratt til nettopp det, men med de rammebetingelser som gjelder for øyeblikket lar ikke dette seg gjennomføre fra neste driftsår, sier Elgin.

Go-Ahead-sjefen forteller at det er flere faktorer som har hatt innvirkning på foreslått rutetilbud for neste år.

- Togene vi arvet trenger mer vedlikehold enn forespeilet, og tilgangen på reservedeler dekker ikke behovet vi har. Begrensningene er derfor større enn vi trodde, og det gjør det vanskelig for oss å tilby så mange avganger som vi ønsker oss på Sørtoget. I hvert fall i denne omgang.

Selskapet opplyser også at konsekvensene av koronaviruset skaper usikkerhet om hvor mange reisende det vil bli fremover.

- Samlet sett fører dette til at vi ikke kan være så offensive som vi ønsker knyttet til antall avganger på Sørtoget, sier Elgin.

Go-Ahead utelukker ikke at selskapet kan komme til å foreslå både ekspressavganger og flere avganger når selskapet allerede neste år skal foreslå ytterligere forbedringer i rutetilbudet.

- Vi er glad i våre kunder og vil alltid lete etter de beste løsningene for dem. Behovene er naturligvis ulike, men vi kommer alltid til å lete etter muligheter for å skape et togtilbud som kan konkurrere med bil og fly. Skal Norge lykkes i den grønne omstillingen, må vi få flere til å velge tog, utdyper Elgin.

Søknaden vil behandles hos Bane NOR som vurderer foreslåtte endringer opp mot andre hensyn for infrastrukturen. Nytt rutetilbud skal etter planen iverksettes fra 13. Desember 2020.

Regions

Go-Ahead Nordic er en paraplyorganisasjon for selskapets satsning i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Go-Ahead Grop er Storbritannias største jernbaneoperatør og den største bussoperatøren i London. Hvert år reiser over en milliard reisende med oss. Selskapet opererer også i Norge, Tyskland, Irland og Singapore