Go-Ahead Nordic vinner sin første togkontrakt i Norge

Go-Ahead Nordic vinner sin første togkontrakt i Norge

Den totale verdien av kontrakten gjennom hele avtaleperioden ligger på rundt 5,8 milliarder kroner. Traffikavtalen varer fra desember 2019 til desember 2027, med mulighet for forlengelse om 1+1 år. Den omfatter i gjennomsnitt 5,5 millioner togkilometer årlig i løpet av åtte år.

– Vi er veldig tilfredse och ser frem til fremtiden i Norden. Denne kontrakten er et steg videre for, og i tråd med, vår strategi om videre ekspensjon av Go-Ahead-konsernet internasjonalt. Vi bygger med dette videre på vår tilstedeværelse i Tyskland, Irland og Singapore, sier David Brown, Administrerende direktør Go-Ahead Group Plc.

I dag er det NSB som er ansvarlig for togoperasjonen på strekningene. Go-Ahead Nordic har som mål å overta eksisterende togpersonell fra NSB, og vil inngå dialog med personalgruppene tidlig i mobilseringsfasen.

– Vi er naturligvis utrolig glade for å ha vunnet vår første togkontrakt i Norge. Samtidig er vi ydmyke overfor oppgavene og utfordringene som ligger foran oss. Vårt mål er å etablere et attraktivt kollektivtilbud for å få flere fornøyde kunder, sier Magnus Hedin, Admin dir for Go-Ahead Nordic.

Go-Ahead Nordic har sitt nordiske hovedkontor i Malmö, men har i løpet av anbudsprosessen hatt et norsk team med lokal forankring på plass i Oslo. Sammen med kompetente personer fra Malmö og det britiske morselskapet, har teamet jobbet med anbudet for Trafikkpakke Sør. Nå da kontrakten er vunnet, vil Go-Ahead Norge AS iverksettes med en lokal organisasjon. Det skal sikre sterk og lokal handlingskraft, i tillegg til å ivareta de lokale interessene som finnes langs strekningen på best mulig måte.

Go-Ahead Nordic vil bygge en operasjon som er på kontinuerlig søken etter forbedring. Operasjonen innebærer tilgjengelige tog, til riktig tid, i driftssikker stand og med følelse av god kvalitet og renslighet. Ambisjonen er å tilby en ny, moderne, komfortabel og fresh reise med bedre service.

– De tre viktigste områdene vi fokuserer på er kundetilfredshet, pålitelighet og lokale beslutninger tatt sammen med våre samarbeidspartnere. Vi vil være en norsk operatør som kjenner norsk jernbane, norske forhold og norsk samferdsel godt, og samtidig har bred erfaring fra Storbritannia med å operere i et avregulert marked. Vi kommer til å få solid støtte fra våre engelske og svenske kolleger, men alle beslutninger vi tar vil være lokale og tilpasset norske forhold, sier Cathrine Elgin, mobiliseringsansvarlig for Trafikkpakke Sør, Go-Ahead Norge.

Go-Ahead Norge AS går nå inn i en intensiv mobiliseringsfase og kommer til å sørge for at en robust og veltilpasset operasjon er klar til trafikkstart i desember 2019. Dette inkluderer tett samarbeid med våre samarbeidspartnere. Sammen med disse og vårt fremtidige personell, vil vi danne et solid grunnlag for en vellykket trafikkstart og videre suksessfull operasjon.