Åpen gård - Hele verden liker lam!

Hele verden liker lam!

Hele verden liker lam! I alle verdensdeler og i alle religioner spiser man lam. Kom, smak og lær på Åpen gård på Geitmyra matkultursenter for barn søndag 20. oktober.

Lam har en karakteristisk og lett gjenkjennelig smak, og av lam kan man lage uendelig med retter. Man kan bruke så å si hele dyret – til og med hodet! På Åpen Gård blir det anledning til å smake på lammeretter fra forskjellige deler av verden: India, Kroatia, Marokko, Somalia, Kina og Voss. Du kan også lære hvordan du parterer et helt dyr og lære hvilke deler av kjøttet som passer best til hva.

”Lam og sau er fantastiske husdyr. De spiser gress, ville urter og buskas, og hjelper oss å ta vare på kulturlandskapet og artsmangfoldet. Samtidig gir sauene og lammene oss noe av det mest smakfulle kjøttet som finnes”, sier Andreas Viestad, faglig ansvarlig ved Geitmyra matkultursenter for barn.

Arrangementet er åpent for alle og alle aktivitetene er gratis. Arrangementet varer fra 13.00 – 16.00.

Åpen gård muliggjøres med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB og arrangeres i forbindelse med ØKOSLO, en hel uke med fokus på økologi i Oslo.

Geitmyra matkultursenter for barns visjon er "Vi skal bidra til at så mange barn og unge som mulig blir glade i mat som gjør dem godt." Dette arbeidet gjør vi gjennom skoleundervisning, fritidskurs, barnehager, Åpen gård-arrangementer, nettportal med undervisningsopplegg og nasjonal spredning av informasjon om matkulturelle temaer. Vi underviser barn og unge om matopprinnelse, bærekraftig dyrking og forbruk, helse, smak og matlaging.