Ukrainsk matfest på Geitmyra

Ukrainsk matfest på Geitmyra

150 liter rødbetsuppe, 1600 syrniki og 1000 varinyki. Barn og voksne koste seg i sola på Geitmyra matkultursenter for barn da Geitmyra, Suppe(r)kraft, Redd Barna og Kirkens bymisjon inviterte til SMAK Ukraina.

Det gikk på ukrainsk og russisk, engelsk og norsk da nærmere 700 samlet seg på tunet for å bli kjent med den mangfoldige ukrainske mattradisjonen.

– Å få smake på nye retter og en ny matkultur er en stor opplevelse for barn, men å få være med på hele prosessen er magisk. I løpet av 3 korte timer bakte, stekte og kokte barna hundrevis av pannekaker og dumblings. Dette skal vi gjøre igjen, jubler prosjektkoordinator Brita Nummedal.

– De pannekakene var veldig gode. Jeg kan spise en million av dem, sa en liten jente entusiastisk. Hele 1600 ukrainske pannekaker med rømme og nyrørt syltetøy gikk ned på høykant. Mange av barna formet og stekte pannekakene selv og en hel del mel var på avveie.

Litt mel må til for å lage syrniki

Barna kunne også mortre krydder og smake til sitt eget snacks, plante ertespirer og så solsikker. Det var ansiktsmaling, potetløp, tegnebord og treskjæring. Suppe(r)kraft serverte bortsj med rømme og dill.

Kirkens Bymisjon viste frem aktiviteter og muligheter for å låne gratis sportsutstyr gjennom Skattkammeret og Redd Barna hadde tegnebord for fred. Redd Barna var også behjelpelige med å bringe ukrainske familier til arrangementet. – Ukrainske familier fra mottak fikk en etterlengtet pause med mat fra hjemlandet, lek og god stemning. Det var mange smil og mye glede å se, forteller Julia Wong fra Redd Barna.

Rekordmange frivillige stilte opp denne søndagen for å bidra til at alle fikk en god opplevelse.

Dumplingbretting på høyt nivå
Tegner for fred