Det går med noen kilo poteter!

– Poteten er en fantastisk råvare. Geitmyras potetbonanza på Midt i matfatet.

Under helgens store begivenhet i Vikingskipet, står Geitmyra matkultursenter for barn klare med poteter. – Vi er her for å fremme råvarene og maten for barn og unge, forteller Gyro Knutsdotter Homme, daglig leder for Geitmyra Ringsaker.

Fredag er det ventet over 900 niendeklassinger som alle skal forme sine egne gnocchi og tilberede dem. – Vi lager gnocchi på kokte poteter for å vise barna hva som er mulig å lage med rester fra middagen dagen før, sier Gyro. På menyen står også deilig potetsuppe. Potetene kommer fra Jølstad Gård.  Gnoccideigen og potetsuppen er laget i dagene før, med god hjelp av niendeklassingene ved Furnes ungdomsskole.

– Poteten er en fantastisk råvare, forteller Gyro entusiastisk. – Som mat er den utrolig allsidig, man kan lage alt fra sprøstekte røstipoteter til silkemyk mos, man kan blande med mel og lage lomper og lefser, eller gnocci og kompe. Variasjonen i både konsistens og smak når man baker den, ovnsbaker, koker eller lager suppe, gjør at den passer til alt, både kald og varm, sier Gyro og viser fram over ti ulike typer poteter fra Slæpen gård.

– Ulike poteter smaker også veldig forskjellig, det er så spennende å dykke inn i! Som råvare er det en av de mest bærekraftige og solidariske man kan spise. Her i Norge er det ypperlige forhold for å dyrke potet, noe som medfører at vi er selvforsynte, og det geniale er at poteten tåler lagring veldig godt, slik at høstens avling kan vare helt til vi får nypoteter igjen neste år. På den måten trengst det ikke import i det hele tatt. Sammenlignet med andre matvarer som ofte brukes til samme måltider eller på samme måte som potet, slik som ris og pasta (hvetemel), er poteten også helt overlegen: Den bruker mye mindre areal jord for å frembringe 1 kg råvare, den bruker mye mindre vann, og produksjonen medfører utslipp av mindre klimagasser. Og det er regnet før maten eventuelt må transporteres rundt jordkloden, avslutter Gyro.

Det blir smaksprøver, konkurranser og kunnskap hele helgen.