Markus lærer opp en ny generasjon med fiskeskjærere

Over 1500 spiste regnbuepizza og gikk kjebabløypa på Smak verden

– Jeg var litt nervøs dra klokka var 12 og det bøttregna. Men et kvarter senere strømmet det på og det ble en helt fantastisk dag, sier Helene Isaksen, daglig leder for Geitmyra Kristiansand.

– Det er enhjøringstøv som gjør pizzabunnen rosa, forteller Nicolai Brenna Ertzeid. Rundt ham står det mange entusiastiske pizzabakere. Også kjebabløypa er populær. Her kan barna morte sitt egen krydder, smake til yoghurtdressing, kjevle lefser og lage sin egen kjebab – men konfitert kje. Godt og bærekraftig.

Et av festivalens store høydepunkt er nitrogenshowet der det lages deilig iskrem. Iskremen toppes med granskuddsirup og faller så absolutt i smak. Og så er det så deilig avkjølende etter den litt sterke kjebaben.

På bordene bugner det av sesongens grønne saker. Salat, tomat, agurk, spirer og urter. Det er mye å smake på for små og store.

Sopp- og nyttevekstforeningen, Blomkålsoppen, tar med seg barna på en smaksrunde på Odderøya. – Vi koste oss på Smaksfestivalen i dag, sammen med mange flotte, engasjerte og nysgjerrige barn. En flott opplevelse for oss alle, sier Bente Jansen i Blomkålsuppen.

Bia til Pia viser barna livet i bikuben. De får smake på ulike honninger og også på tavlehonning rett fra kuben. – Det er den beste slikkepinnen jeg har hatt, roper Oskar (7).

Markus fra Fiskebrygga står klar med et helt lass med flyndre. Her skal barna virkelig få bryne seg. Og han er imponert over hvor finke og lærevillige de unge fiskeskjærerne er. Flyndrefiletene bakes i ovnen med en nydelig, japansk glaze.

– Dette er bare en så fantastisk matfestival! Dere gjør en fantastisk jobb og det er så supert med slike event for barn, sier en fornøyd festivaldeltaker.

Se flere bilder fra Smak verden.

Det bugnet av sesongens smaker