Hamza byr på hjemmelagde knekkebrød med hjemmelaget kaviar av skreirogn.

Juniorkokkene laget festmaten til Bydel Sagenes helaften for frivillige

Det er ikke få grønnsaker som skal kuttes når det skal lages mat til 160 mennesker, men de fem gutta fra Sagene er ivrige denne ettermiddagen. Det er rene kvelden før kvelden-stemning på kjøkkenet på Geitmyra og musikken står på fullt.

2022 er frivillighetens år og Bydel Sagene feirer bydelens ildsjeler med en helaften på Cosmopolite Scene. Antall frivillige er halvert etter pandemien, så dette er en super måte å få rekruttert nye på – og ikke minst en herlig anledning til å takke alle som står på og gjør en innsats – og en forskjell.

Det kuttes og hakkes. På menyen står det langtidsstekt lammekjøtt med bønnemos og syltet rødkål, grønnsaker med ulike typer dipp, asiatiske fiskekaker med nudelsalat, hjemmebakt knekkebrød med hjemmelaget kaviar og Geitmyras egen linsesuppe. Og til dessert – Geitmyras favoritt – restelapper med banan og sjokolade.

– Ta dere en bit kålrot, gutter, sier prosjektleder for Juniorkokk i jobb, Selje Lyngset. – Det er verdens beste kilde til c-vitamin. Kålroten er nordens appelsin, forteller hun. På bordet ligger hvitløk, ingefær og grønn chili. Det er ikke første gang disse juniorkokkene har laget linsesuppe.

– Det skal ikke stå på maten, lover juniorkokkene og ser utover den lange køen. Underveis forteller de om maten:. – Dette er Geitmyras alternativ til guacamole. Den er laget av erter, forteller Hamza. Bærekraft er et viktig element i juniorkokkprosjektet, i tillegg til temaer som ernæring, måltidssammensetning, mathygiene og selvfølgelig oppskrifter på skikkelig digg og sunn mat.

"Ungdom som lager sunn og god mat til andre barn og får lønn for det - det er jo helt fantastisk!"

Om Juniorkokk i jobb

Juniorkokk i jobb er et prosjekt som har som mål å lære ungdom å lage sunn og god mat til andre. Etter endt kursrekke på Geitmyra og eksamen får de tilbud om jobb på fritidsklubber for barn med ansvar for å planlegge, tilberede og servere mat.

For mer informasjon om Juniorkokk i jobb, kontakt selje@geitmyra.no

Fra prepping på Geitmyras kjøkken

Foto: Pia Sundnes / Geitmyra