Gresskarsmil, kunnskapsbonanza og god stemning på Barnas store gresskarfest

Gresskarsmil, kunnskapsbonanza og god stemning på Barnas store gresskarfest

Over 3500 små og store fant veien til Barnas store gresskarfest lørdag. – Vi vil vise barna at gresskar også er mat og ikke bare Halloween-pynt, sier Mona Ek ved Geitmyra Matkultursenter for barn.

Gresskar på menyen

Festen gikk av stabelen i Oslo, Kristiansand, Trondheim og Ringsaker. Barna fikk se, kjenne, lage og smake på gresskar i alle mulige former. Gresskarsuppe med gresskarkjerner, gresskarlapper med gresskarsyltetøy, gresskarsmoothie og gresskargnocchi.

Flere tusen gnocchier ble rullet av små barnehender denne lørdagen. – Gnocchi er en type pasta som vanligvis lages med potet. Men den kan helt fint lages med gresskar. Da får du deilige pastaputer med en fin oransje farge og en super rett for å bruke opp gresskar fra halloween, sier Kine Bekkengen som siden torsdag har jobbet med den perfekte oppskriften.

Populært med gresskargnocchi.

Det skumleste

På Geitmyra Kristiansand jobbet 25 frivillige for å lage tidenes gresskarfest. – Vi hadde tretten ulike stasjoner og vi hadde ikke klart det uten de frivillige. Heldigvis synes de det var like morsom som oss, forteller Helene Isaksen, daglig leder for Geitmyra Kristiansand.

Over 1000 besøkte festen og fikk smake på gresskarpizza og -pinnebrød, blant annet. I Kristiansand kunne barna også få med seg den blå, skumle etasjen med blodpannekaker og bli kjent med fiskeøyne, elghjerte og griseører. – Vi vil at barna skal bli kjent med råvarene. Fra innerst til ytterst. Det ble terningkast seks til denne festen, sier Helene med et stort smil.

Mange frivillige meldte seg til gresskarfesten!

Umami

I Trondheim måtte barna gjennom en egen smaksløype før de kunne gå videre. De fikk smake søtt (gresskar med egenprodusert honning), surt (sylta gresskar), salt (saltbakt Halloween-gresskar), bittert (gresskarkjerner) og de ble også introdusert for den femte gunnsmaken, umami (gresskar bakt med tørka tare).

– Vi ønsker at barna skal bli kjent med grunnsmakene og utfordres litt. Ved å kunne mer om smak, tør de å smake på flere ting.forteller Trond Åm, daglig leder for Geitmyra Credo.

Etter smaksintoduksjonen ble barna sendt videre og fikk smake på blant annet gresskartaco og gresskarsalat med gresskarhummus.

Grunnsmakene gjennom gresskar

Nysgjerrighet gir kunnskap

– Nysgjerrighet gir kunnskap, sier daglig leder for Geitmyra Ringsaker, Gyro Knutsdotter Homme. På gården i Brumunddal lagde barna sin egen gresskarpasta og fikk smake på gresskarchips, i tillegg til mye annet. – Det er så fint at barna får mulighet til å bli kjent med nye smaker og muligheter for bruk av de ressursene vi har, utbrøt en av de mange besøkende begeistret.

Mikkel Funnemark viser frem alle typer gresskar

Dette ble akkurat så gøy og lærerikt som vi ønsket oss. Jeg tror mange ble overrasket over hvor mye det faktisk er mulig å lage av gresskaret. sier Mona. – Og nå håper vi folk tar med seg kunnskapen hjem og omsetter den til god og bærekraftig mat, avslutter hun.