Geitmyra Credo og ukrainske kokker lagde fest for barna i Trondheim

Geitmyra Credo og ukrainske kokker lagde fest for barna i Trondheim

Selv om det var surt og kaldt ute, skapte Geitmyra Credo og kokkene fra Den ukrainske foreningen i Trondheim en varm og god stemning da SMAK Ukraina gikk av stabelen søndag.

Det gikk på ukrainsk, engelsk og norsk da da barn og voksne møtte opp på Geitmyra Credo på Lilleby for å bli kjent med den mangfoldige ukrainske mattradisjonen. 80 liter bortsj (rødbetsuppe), 450 varyniki (ukranikske dumplings), 500 palyanitsa (potetbrød) og 100 liter uzvar (saft) gikk ned på høykant. Lilleby barneskole bidro med godt over 100 tegninger til støtte for Ukraina og Barnas Katedral stilte med ansikts- og figurmaling.

– Dette er noe av det mest rørende jeg har vært med på, sier Trond Åm som jobber som daglig leder på Geitmyra Credo. – Jeg skal innrømme at jeg fikk en tåre i øyekroken da vi takket av i går foran Fuck Putin-kunstverket. Mange av de som hjalp til har bare vært her i et par måneder, så at de klarer å holde motet oppe og smile så mye som de gjorde i dag, er helt utrolig. Ukrainerne har et pågangsmot og en stolthet rundt sin egen kultur som er imponerende. Når Grand Prix-låta ble spilt, ble det allsang og dans. Det var helt fantastisk!

Arrangementet fikk støtte fra Sparebank1 SMN.