Fellesverket Majorstua og juniorkokker fra Geitmyra inviterer til matfest 19. mai

Det kuttes, skravles og kokes på kjøkkenet på Geitmyra matkultursenter når 11 juniorkokker skal lære å lage nye retter og forberede seg til eksamen. Den store dagen skal feires med en matfest på Fellesverket.

Juniorkokkene har jobbet som frivillige i kafeen og har nå gått på kurs flere kvelder på Geitmyra for å lære enda mer om sunn og bærekraftig mat, samt planlegging, tilberedning og servering. Etter endt kursrekke er det eksamen og utdeling av diplom.

– På eksamensdagen skal juniorkokkene planlegge et måltid, handle inn og lage maten, forteller prosjektleder for Juniorkokk i jobb, Selje Lyngset. – Kurset gir en grundig innføring i temaer som ernæring, måltidssammensetning, mathygiene og oppskrifter på skikkelig digg og sunn mat. Måltidskultur, bordskikk og hyggelige samtaler rundt bordet er en viktig del av kurset, fortsetter Selje. På matfesten får gjestene servert maten laget av de nylig uteksaminerte juniorkokkene.

Fellesverket Majorstua er et aktivitetshus for ungdom som drives av Røde Kors i samarbeid med Bydel Frogner. Det er et lavterskeltilbud med mange forskjellige aktiviteter som leksehjelp, åpen møteplass, turer og arbeidstrening i kafeen for ungdom mellom 13 og 24 år.

– Vi er stolte over at vi har så mange frivillige ungdom i kafeen vår som hver dag lager mat til alle besøkende, sier Ada Aagre Pettersvold som jobber som koordinator på Fellesverket Majorstua. – På torsdag blir det servert sunn og god mat og det blir omvisning og mulighet for å få et innblikk i livet på huset vårt. Om du bare har tid til å være med 10 minutter eller du har lyst til å få med deg alt, er du hjertelig velkommen, sier Ada.