Vladislav Kazanskiy og Evgenia Egorova på suppekjøkkenet på Geitmyra

Det er mye omsorg i en skål med varm suppe

Hver lørdag står russere og ukrainere sammen på kjøkkenet på Geitmyra for å lage den ukrainske rødbetsuppen borsjtsj til ukraninske flyktninger. – Vi lager og serverer hjemmelaget mat til de som trenger og savner det mest, forteller Vladislav Kazanskiy som startet Suppe(r)kraft, etter inspirasjon og oppfordring fra to ukrainere i Norge.

– Jeg prøvde å lage suppe på mitt eget kjøkken, men etter noen runder tenkte jeg at det måtte være bedre måter å gjøre dette på. Jeg går ofte forbi Geitmyra og da jeg så at de la ut en oppskrift på borsjtsj på Facebook, var koblingen enkel. Jeg er lykkelig for at Geitmyra ville være med på dette sammen med Smårådina. Konseptet Suppe(r)kraft ble etablert og blådressen byttet ut med et Geitmyra-forkle, ler Vladislav som til daglig jobber som forretningsutvikler.

Den 12. april møttes 12 frivillige fra Ukraina, Russland, Moldova og Hviterussland opp for første gang på kjøkkenet på Geitmyra og etter noen runder med diskusjoner om den rette oppskriften, var 50 liter suppe klar for utkjøring til flyktningmottaket på Helsfyr.

– Målet er å skape glede og bygge broer mellom ulike kulturer og mennesker, sier Vladislav. Samtidig gir vi flyktninger en mulighet til å skaffe seg arbeidserfaring og vi ønsker å skape forståelse og samhold på tvers av kulturer, landegrenser, religion og styresett gjennom å dele måltider.

Suppe(r)kraft trenger flere kokker, servitører og sjåfører. Les mer her.

15. mai arrangerer vi familiedagen SMAK Ukraina på Geitmyra Oslo i samarbeid med Suppe(r)kraft, Redd Barna og Kirkens Bymisjon. Les mer om SMAK Ukraina her!