-Kan bli livsfarlig

-Kan bli livsfarlig

Mange nordmenn skal på bilferie i sommer, men nesten ingen sjekker mønsterdybden i dekkene regelmessig. -Dette kan potensielt være livsfarlig ved mye regn, sier dekkekspert Per Linder.

Det er dekkprodusenten Continental som har gjennomført en landsdekkende undersøkelse sammen med analysebyrået Infact, og der kommer det frem at kun 10,7 prosent av nordmenn sjekker mønsterdybden i dekkene sine månedlig. Rundt 70 prosent sjekker kun mønsterdybden når de bytter dekk, mens nesten 12 prosent sier de aldri sjekker mønsterdybden i dekkene sine.

-Vi er ikke overrasket over disse tallene, men de er fortsatt nedslående. Har man får lav mønsterdybde i dekkene, så er sjansen for vannplaning mye større ved regnvær, sier produktmanager i Continental, Per Linder.

På sommerdekk er kravet til mønsterdybde 1,6 millimeter og på vinterdekk er kravet 3 millimeter.

-Vi mener jo at man bør bytte dekke lenge før man er nede på 1,6 millimeter, men det er skremmende å tenke på at en del nordmenn trolig kjører med dekk som har for lav mønsterdybde. Da blir det vanskelig å drenere bort vannet ved regnvær, sier Linder.

Undersøkelsen viser også at det er de unge som er minst opptatt av mønsterdybde, og over 21 prosent av de mellom 18 og 29 år sier at de aldri sjekker mønsterdybden på dekkene sine. Undersøkelsen viser også at kvinner sjekker mønsterdybden sjeldnere enn menn og at innbyggerne i Oslo er de som sjekker mønsterdybden sjeldnest. De flinkeste er menn over 65 år på Østlandet for øvrig.

-Vi håper mange får en fin bilferie i år, men vi håper samtidig at alle som skal på lengre bilturer tar noen forholdsregler. Det gjelder å sjekke mønsterdybden, luftrykket og sørge for at dekket ikke har noen skader før man starter på langturen, avslutter Linder.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2022 omsatte Continental for 39,4 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 200 000 personer i 57 land.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 57 000 ansatte og omsatte i 2022 for 14 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.