Gjør datainnsamling enklere med RFID

Gjør datainnsamling enklere med RFID

Dagens dekk fra Continental er allerede smarte, og med systemet ContiConnect kan man overvåke for eksempel mønsterdybde og slitasje. I tillegg kan man bruke systemet RFID som er en chip som er en integrert del av dekket.

Mens ContiConnect er en aktiv sensor som limes på dekket, er RFID en passiv chip som er en integrert del av selve dekket. RFID står for Radio Frequency Identification, og blir en del av dekket sammen med en antenne. Chipen inneholder unik data for dekket, som brukeren av dekket, eier av flåten og forhandlere kan lese av.

Med RFID får man så tilgang til informasjon som serienummer, merkenavn, dimensjon, felgkode, EU-labels, og mye annen dekkdata, som vanligvis må avleses manuelt.

-Med RFID vil en flåteeier for eksempel være sikker på at riktig dekk er montert på riktig felg, at det riktige dekksettet blir levert til riktig kjøretøy, som kan være tidkrevende å gjøre manuelt, sier Erik Eidem, salgssjef i Continental Dekk Norge.

RFID leveres på en rekke av Continentals dekk.

-Med RFID kan man enkelt lese av dekket unike informasjon med en scanner når man måtte ønske gjennom hele dekkets levetid, også i dekkets neste liv som et regummiert dekk. Dette gir en unik oversikt over dekkenes reise på kundens kjøretøy, noe som er spesielt viktig for de store flåtene for å ha kontroll over dekkforbruket, sier Erik Lillefoss, produktspesialist lastebil hos Continental Dekk Norge, og fortsetter:

-Vi tilbyr våre kunder flåteinspeksjon av dekkene og utarbeider rapporter som viser dekkenes tilstand, noe som gir kunden en unik oversikt over dekkene i bilparken. Denne flåteinspeksjonen kan enten utføres av oss, eller av kunden selv og med RFID i dekkene så slipper man å ligge under kjøretøyet for å lete frem f.eks. serienummer på dekkene. Man skanner bare dekkene og så får man frem dekkets unike informasjon.

Ved å benytte dekk med RFID kan man også følge dekket i sitt neste liv som et regummiert dekk. Det betyr at kundene kan bruke de nedslitte dekkene om igjen som regummierte dekk og dermed også kan dokumentere en bærekraftig dekkløsning i bilparken.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av personer og tjenester. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive, intelligente og rimelige løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2022 omsatte Continental for 39,4 milliarder euro og sysselsetter i dag mer enn 200 000 personer i 57 land.

Forretningsområdet dekk, har 24 produksjons- og utviklingsavdelinger over hele verden. Continental er blant de ledende dekkprodusentene med rundt 57 000 ansatte og omsatte i 2022 for 14 milliarder euro på dette området. Continental blir rangert som en av teknologilederne innen dekkproduksjon og tilbyr et bredt sortiment for personbiler, kommersielle og spesielle kjøretøy, samt tohjulinger. Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling er Continental en stor bidragsyter til trygg, kostnadseffektiv og mer miljøvennlig mobilitiet. Porteføljen inkluderer tjenester for dekkhandelen og flåteapplikasjoner, samt digitale styringssystemer for dekk.