4 av 5 eldre tør ikke å sitte på i en bil som kjører av seg selv

4 av 5 eldre tør ikke å sitte på i en bil som kjører av seg selv

Selvkjørende biler testes ut i stor skala, og flere tror de vil brukes på norske veier om få år. Men kun 1 av 5 eldre sier de hadde turt å sitte på i en slik bil.

Kun 18,3 % av de over 65 år svarer at de hadde turt å sitte på i en selvkjørende bil i en undersøkelse som Infact har utført på vegne av Continental Dekk Norge AS. Continental er, foruten å produsere dekk, en av de ledende produsentene av teknologien som trengs for at biler skal kjøre av seg selv.

Continentals eksperter mener selvkjørende biler vil være en realitet i løpet av de kommende ti årene. I 2025 forventer de at nye biler skal kunne kjøre autonomt på motorveien, og fra 2030 forventes det at bilene skal kunne gjøre det samme fra dør til dør. Det kan også være mulig å implementere slik teknologi tidligere, men det krever tilpasning fra flere hold.

- Det er ikke så overraskende at de over 65 år er skeptiske til å sitte på i selvkjørende biler. Til sammenlikning sier over 44 prosent av de under 29 år, og nesten 50 prosent av de mellom 30 og 44 år at de hadde turt å sitte på i en selvkjørende bil. Så fort nordmenn blir bedre kjent med denne teknologien tror vi tallene vil øke kraftig, forteller Hege Eike Lie fra Continental Dekk Norge AS.

Bilen forutser hva du gjør
Både Continental og en rekke andre aktører jobber nå intenst med å utvikle teknologi som gjør at biler kan kjøre av seg selv. Og ikke bare skal bilene kjøre av seg selv. Den skal også forstå hva som skjer rundt den.

I siste utgave av Auto Motor & Sport kunne man lese at Continental nå utvikler en metode som beregner fotgjengeres hensikt basert på kroppsholdning. Metoden bruker et forenklet skjelett som blir lagt på personene maskinen ser. Posisjonen til bein, armer og hode blir tatt hensyn til, i tillegg til hva som skjer rundt. Et fotgjengerfelt øker sannsynligheten for at personen er på vei over gaten. Maskinen skal handle på samme måte som en erfaren bilfører, som for eksempel instinktivt tråkker på bremsen når det ruller en ball ut i veien. Også her blir datamaskinen dyktigere jo mer den "øver".

- At fremtiden er spennende er det ingen tvil. Vi i Continental har en visjon på konsernnivå som kalles Vision Zero, og som passer godt inn i dette fremtidsbildet. Dette innebærer at det skal være null dødsfall, null personskader og null ulykker i trafikken. Teknologi som gjør at bilene kan ta flere avgjørelser selv er et viktig steg for å kunne nå denne visjonen, sier Eike Lie.

Continental står også bak nettsiden www.2025ad.com, et nettsted som er en arena for nyheter og diskusjon rundt fremtidens selvkjørende biler.

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Og som internasjonal dekkprodusent, leverandør til bilindustrien og øvrig industri tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, Dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på ca 40,5 milliarder euro i 2016 og sysselsetter i dag rundt 220.000 personer i 55 land.