Pressinbjudan: Testkör ny supersimulator – rederiernas svar på personalbristen

Pressinbjudan: Testkör ny supersimulator – rederiernas svar på personalbristen

Furetank har omvandlat sitt tidigare kontor på Donsö utanför Göteborg till ett toppmodernt maritimt utbildningscenter för att öka svenska rederiers tillgång till kompetent personal. Att fylla besättningarna är en av sjöfartens största utmaningar idag. Den 23 augusti bjuder vi in media till att testköra den avancerade fartygssimulatorn. Vi kan utlova ett spännande, bild- och filmmässigt reportage!

Donsö Maritime Training Centre invigs i slutet av augusti och öppnar upp för rederier och andra aktörer som behöver utbildning, träning och certifiering av sin personal. Intresset har redan visat sig stort, då den snabba utvecklingen inom sjöfartsnäringen kräver ständiga uppdateringar av rutiner ombord och besättningens kunskaper. Miljöanpassning av sjöfarten och utvecklingen av nya, smarta teknologier utgör en enorm kompetensutmaning.

– Furetank har beställt en lång rad nybyggda fartyg som levereras under de kommande åren. Att bemanna dem är en stor utmaning och situationen är densamma för många av våra rederikollegor. Bristen på tillgång till simulatormiljöer har varit en flaskhals för oss. Det här lättillgängliga utbildningscentret blir ett positivt bidrag till svensk sjöfart, säger Jonas Gunnarsson, personalchef på Furetank.

Fartygssimulatorkomplexet har utrustats med den mest sofistikerade tekniken på marknaden och är designat av Wärtsilä, en av världens ledande tillverkare av maritima simulatorer. Fysiska simuleringsmiljöer kombineras med virtual, augmented och mixed reality-applikationer.

Tillsammans skapar de mycket realistiska inlärningsmiljöer för exempelvis navigering, manövrering, eco-driving, säkerhetsprocedurer och användning av ny fartygsteknik som anslutning till landström. En multiplayer-funktion möjliggör interaktion mellan kapten/pilot, brygga/maskinrum etc, för att träna de kommunikationsfärdigheter som krävs i skarpa lägen.

– Vi kan simulera 50 fartygstyper, allt från lotsbåtar och kryssningsfartyg till tankfartyg och bogserbåtar. Du kan navigera över 40 farleder och gе dig in i hamnar som Göteborg, Rotterdam och Oslo. Bara fantasin sätter gränser för vad som går att göra i den här simulatorn, säger Jonas Gunnarsson.

Den 23 augusti bjuder vi in intresserade journalister att provköra simulatorn. För dem som bevakar sjöfartseventet Donsö Shipping Meet den 28-30 augusti finns chans även då till testkörning och intervjuer.

När: Den 23 augusti samt 28-30 augusti, tidpunkt enligt överenskommelse

Var: Vi kör er ut till Donsö med båt från Hinsholmens bryggväg 50, Göteborg

Anmälan till:
Jonas Gunnarsson, Personnel Manager Furetank
jonas.gunnarsson@furetank.se

Mer info om simulatorn hittar du här.

Categories

Furetank, baserat på Donsö i Göteborgs skärgård, är ett familjeägt rederi som verkat inom tanksjöfart sedan tidigt 1950-tal. Furetank driver nio fartyg och är medgrundare till Gothia Tanker Alliance, en marknadsplattform för tankfartyg inom segmenten small och intermediate som opererar 40 fartyg mestadels på europeiska farvatten. Furetank har tillsammans med tekniska partners utvecklat VINGA-serien av tankfartyg, som är de globalt mest energi- och klimateffektiva i sin storleksklass enligt FN:s index för sjöfarten. Vårt motto är ”Not a giant but a leader” – Furetank strävar kontinuerligt efter att utveckla gröna lösningar för miljö och klimat.

Jonas Gunnarsson

Personnel Manager - Telefonsamtal från annonssäljare undanbedes - +46 (0)768 80 78 20

A Swedish shipping company: not a giant but a leader

Furetank, based on Donsö in the Gothenburg archipelago, is a Swedish, family-owned shipping company active in tanker shipping since the early 1950’s. Furetank operates our own vessels and is a founding member of the Gothia Tanker Alliance: a market platform for small and intermediate product tankers, operating 40 vessels in European waters. We are not a giant but a leader – continuously striving to adopt green solutions for environment and climate.

Furetank Rederi AB

Korsholmebacke 1