Visa uudistaa korttinsa ja julkaisee uusia digitaalisen aikakauden tuotteita

Visa uudistaa korttinsa ja julkaisee uusia digitaalisen aikakauden tuotteita

• Visa kutsuu toimialan johtavia tahoja vuosittaiseen Payments Forumiinsa kehittämään kaupankäynnin tulevaisuutta
  • Digitaalinen identiteetti ja generatiivinen tekoäly ovat vahvasti esillä San Franciscon Moscone Centerissä
  • Uudet innovaatiot lähentävät henkilökohtaisia ja digitaalisia maksukokemuksia toisiinsa

SAN FRANCISCO, 16. toukokuuta 2024 – Ihmisten tapa maksaa ja vastaanottaa maksuja on muuttunut viidessä vuodessa enemmän kuin edeltävinä viitenä vuosikymmenenä. Kuluttajien maksukokemukset ovat uudistuneet kokonaan sekä verkossa sisäänrakennetun kaupankäynnin että lähimaksun nopean omaksumisen myötä. Visa julkisti tänään San Franciscon jokavuotisella Visa Payments Forumilla uusia tuotteita ja palveluita, jotka tulevat mullistamaan korttimaksamisen ja vastaavat yritysten, kauppiaiden ja kuluttajien sekä heitä palvelevien rahoituslaitosten tulevaisuuden tarpeisiin.

“Toimialamme on käännekohdassa. Generatiivisen tekoälyn kaltaiset uudet teknologiat muuttavat tapojamme tehdä ostoksia ja hoitaa talouttamme”, kertoo Visan tuote- ja strategiajohtaja Jack Forestell. ”Visa on luomassa maksukorttiratkaisuja uuden sukupolven todellisille diginatiiveille. Tänään olemme julkistaneet uusia korttiominaisuuksia ja digitaalisia innovaatioita, jotka tekevät kuluttajien tulevaisuudesta entistä kätevämmän, turvallisemman ja heidän toiveidensa mukaisen”.

Visan tänään julkistamat uudet tuotteet ja palvelut tulevat kuluttajien saataville myöhemmin tänä vuonna. Niihin kuuluvat:

Visa Flexible Credential

Visa selvitti tutkimuksessaan, että yli puolet maksajista haluaa korttinsa olevan valtuutettu useampien maksutilien käyttöön.[1]  Visa Flexible Credential mahdollistaa vaihtelun eri maksutapojen välillä yhtä korttia käyttämällä ja antaa valinnanvapauden näin kuluttajan käsiin. Jokaisen on helppo asettaa omat rajansa ja valita, käyttääkö maksamiseen pankki- vai luotto-ominaisuutta, maksaako neljässä osassa myöhemmin (pay-in-four) vai käyttääkö maksamiseen vaikka bonuspisteitä. Visa Flexible Credential on käytössä Aasiassa ja julkaistaan Yhdysvalloissa myöhemmin kesällä yhteistyössä Affirmin kanssa.

Lähimaksu hoitaa kaiken

Maailmassa on kuusi miljardia NFC-luennalla varustettua mobiililaitetta,[2] jotka tarjoavat kuluttajalle laajat mahdollisuudet lähimaksamiseen. Vuoden 2023 lopussa 65 prosenttia Visan maksuista suoritettiin lähimaksulla, mikä on kaksinkertainen määrä vuoteen 2019 verrattuna.[3] Lähimaksu on näin vahvistanut asemansa maksamisessa.

Tänä vuonna Visa tekee yhä uusista lähimaksutavoista olennaisen osan maksukokemusta.

• Maksa lähimaksulla: Mikä tahansa laite voi toimia maksupäätteenä
  • Vahvista lähimaksulla: Helppo henkilöllisyyden todentaminen verkko-ostoksilla
  • Lisää kortti lähimaksulla: Turvallisuus paranee lisäämällä kortti digitaaliseen lompakkoon tai sovellukseen
  • Siirrä rahaa tilien välillä lähimaksulla: Rahaa voi lähettää perheenjäsenten ja ystävien kesken

Visa Payment Passkey Service

Henkilön todentamisesta on tullut digitaalisessa maailmassa äärettömän monimutkaista, mikä on johtanut huijausten merkittävään kasvuun. Huijaukset ovat nykyään verkkomaksamisessa seitsemän kertaa yleisempiä kuin paikan päällä maksamisessa.[4]

Viimeisimpien FIDO-standardien (Fast Identity Online) mukaisesti rakennettu Visa Payment Passkey Service varmentaa kuluttajan henkilöllisyyden ja antaa luvan verkkomaksuun nopealla biometrisella tunnisteella esimerkiksi kasvoista tai sormenjäljestä. Visan turva-avain poistaa tarpeen salasanoille ja kertakäyttöisille koodeille mahdollistaen suoraviivaisemman ja turvallisemman maksutapahtuman.

“Verkkomaksamisen yhteensopivuudelle ja yksinkertaisuudelle on globaalisti tarvetta. Turva-avaimemme on suunniteltu nimenomaan maksamista varten ja edustaa valtavaa paradigman muutosta koko toimialalle, sillä se varmentaa henkilöllisyyden maksutapahtumaa keskeyttämättä”, Forestell kertoo. ”Visa Payment Passkey Service lisää verkkomaksamisen turvallisuutta ja tekee siitä saumattomampaa kaikilla laitteilla ja verkkosivuilla koko maailmassa”.

Click to Pay + Visa Payment Passkey Service

Ensimmäisenä turva-avaimen sovellutuksenaan Visa on integroimassa Visa Payment Passkey Servicea osaksi Click to Pay -järjestelmäänsä, minkä ansiosta saumattomat ja turvatut maksut voidaan skaalata. Visa on ryhtynyt myös monilla markkinoilla yhteistyöhän korttien myöntäjien kanssa, jotta Click to Pay ja Visa Payment Passkey Service ovat saatavilla uusissa Visa-korteissa. Tämä vähentää välittömästi tarvetta manuaaliseen korttitietojen ja salasanojen näppäilyyn.

Pay by Bank

Kortittomat maksut eivät takaa samaa kokemusta, turvallisuutta ja suojauksia kuin kortilliset maksut. Elektroniset maksut, kuten pankkien väliset rahansiirrot, ovat jääneet paitsi digitaalisesta vallankumouksesta. Pay by Bankin avulla Visa voi digitoida ja virtaviivaistaa tilien välisiä maksuja antaen ihmisille näin enemmän valinnanvaraa valita haluamansa maksutapa, olipa kyseessä sitten tilisiirto, lainan hakeminen tai muulla rahoituksella kuten luottokortilla maksaminen. Ostettuaan Tinkin Visa on laajentanut toimintaansa ympäri Eurooppaa tarjoten miljoonille pankkiasiakkaille innovatiivisia rahoitustyökaluja ja vähentäen maksukokemuksen tahmeutta. Visa on nyt tuomassa uutta teknologiaansa myös Yhdysvaltoihin ja auttaa asiakkaitaan takaamaan oman saumattoman ja suojatun pankkikokemuksensa.

Visan suojaus tilien välisille maksuille

Visa valvoo vuosittain yli 200 miljardia maksutapahtumaa ja analysoi niistä jokaisesta 500 dataelementtiä ehkäistäkseen huijauksia reaaliajassa.[5] Yhteistyössä ympäri maailmaa toimivien reaaliaikaisten maksuverkostojen (RTP) kanssa hyödynnämme Visan 70 vuoden asiantuntemusta ottamalla tekoälyn käyttöön huijausten ehkäisemisessä tilien välisissä reaaliaikaisissa maksuissa. Tilien välisissä maksuissa Visan suojaus on käytössä Latinalaisessa Amerikassa ja pilotoi parhaillaan Iso-Britanniassa. Se tunnistaa jo 60 prosenttia RTP-huijauksista ja petoksista, jotka ovat jääneet aiemmin rahoituslaitoksilta huomaamatta.[6]

Datatokenit

Viimeisen vuosikymmenen aikana Visa on lisännyt maksuekosysteeminsä turvallisuutta tokenisoimalla maksuja, eli siirtämällä kortinhaltioiden arkaluonteisia tietoja pois maksutapahtumasta. Nykyään 29 prosenttia kaikista Visan käsittelemistä maksuista on tokenisoituja.[7] Kauppiaat ja korttien myöntäjät ovat ottaneet järjestelmän laajasti käyttöön lähes kaikilla markkinoilla. Uuden datasääntelyn ohjatessa kohti parempaa kuluttajien yksityisyyden suojaamista ja generatiivisen tekoälyn muuttaessa tapojamme löytää verkosta asioita Visa uskoo vahvasti, että maksudatalla on rooli näiden parempien kokemusten tuomisessa kuluttajille – ja että kuluttajien pitäisi saada asiat myös paremmin hallintaansa. Tokenisoitua infrastruktuuria käyttämällä Visa tarjoaa ihmisille uudenlaisen tavan hallita omaa dataansa ja tehdä tekoälyn avulla ostoksilla käymisestä parempaa.

Visan datatokeneilla ohjelmaan osallistuvien rahoituslaitosten asiakkaat voivat suostua jakamaan dataansa verkko-ostoksia tehdessään ja nähdä sen jälkeen suoraan pankkisovelluksesta, minne sitä on jaettu ja estää dataan käsiksi pääsyn. Datatokenien avulla Visa ja kumppanipankit mahdollistavat kauppiaan pyytää kuluttajan suostumusta saada räätälöidympiä tarjouksia ostosten tekoa varten. Mikäli kuluttaja suostuu tähän, Visa luovuttaa kauppiaalle suoraan yksityisen datatokenin, jota on täydennetty tekoälyn luomilla henkilön maksudataan perustuvilla näkemyksillä. Kauppiaan omat tekoälymallit voivat käyttää datatokenia antamaan ostajalle reaaliaikaisia suosituksia. Visa luovuttaa datatokenin myös kuluttajan pankille, joka voi selvittää, missä dataa on jaettu, joten kuluttaja voi helposti seurata jakamista pankin omasta mobiilisovelluksesta ja estää dataan käsiksi pääsyn halutessaan.

[1] Marraskuussa 2022 toteutettu Visa Flex Account Consumer Research: Consumer evaluation of Flex Consumer Value Proposition to support Visa’s pitch to Issuers (Vain Aasian ja Tyynenmeren markkinoilla)

[3] VisaNet data – tammikuusta 2022 joulukuuhun 2023.

[4] Visa Risk Cheat Sheet. Huijausdata on vuoden 2023 kolmannelta neljännekseltä. Hyväksymisten määrä on vuoden 2023 viimeiseltä neljännekseltä.

[6] Visan pilotti saatiin päätökseen vuoden 2024 maaliskuussa ja siihen osallistui yli puolet brittipankeista.

[7] VisaNet data, maaliskuu 2024. Visan globaalit ilman korttia tehdyt tokenisoidut credit- ja debit-maksut vs. ei-tokenisoidut maksut

Visa Inc.

Visa (NYSE: V) on maailman johtava digitaalisten maksujen tarjoaja, joka helpottaa maksutapahtumia kuluttajien, kauppiaiden, rahoituslaitosten ja valtion yksiköiden välillä yli 200 maassa ja alueella.

Missiomme on yhdistää maailma innovatiivisimman, kätevimmän, luotettavimman ja turvallisimman maksuverkoston avulla, mikä mahdollistaa yksilöiden, yritysten ja talouksien menestymisen.

Uskomme, että taloudet, jotka osallistavat kaikki kaikkialla myös kohottavat kaikkia kaikkialla ja pitävät saavutettavuuden rahanliikkeen tulevaisuuden perustana.

Lisätietoja osoitteessa Visa.com