Verenmyrkytys voi herkistää sydänkohtaukselle

Verenmyrkytys voi herkistää sydänkohtaukselle

Verenmyrkytyspotilas on lisääntyneessä sydän- ja aivoinfarktiriskissä. Tähän tulokseen ovat tulleet tanskalaistutkijat. He totesivat, että riski on suuri kuukauden päivät verenmyrkytyksen jälkeen. Osalla potilaista vaara oli vielä puolen vuoden kuluttuakin.

Tutkimuksessa seurattiin lähes 4 400 Tanskan pohjoisosassa sairaalaan tullutta verenmyrkytyspotilasta. Heitä verrattiin terveisiin ja muiden syiden vuoksi sairaalaan tulleisiin potilaisiin.

Verenmyrkytyspotilaat saivat sydän- tai aivoinfarktin lähes 20 kertaa terveitä todennäköisemmin. Myös sairaalahoidossa muista syistä olleet sairastuivat kaksi kertaa harvemmin. Riski laski kuukauden kuluttua verenmyrkytyksestä, mutta oli vielä havaittavissa puolen vuodenkin jälkeen.

Tutkimus julkaistiin Circulation-lehdessä