Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen.

​Vakavat infarktit kiusaavat ranskattaria

Henkeä uhkaavat niin sanotut ST-nousuinfarktit ovat huolestuttavasti lisääntyneet ranskattarilla. Tämä koskee etenkin keski-ikäisiä naisia. Suurimmaksi syyksi arvellaan tupakointia ja lihavuutta.

Tutkijat kokosivat kansallisista sairaalarekistereistä tiedot infarktipotilaista vuosilta 2004–2014. Vuonna 2014 yli 113 000 ranskalaista joutui äkillisen sydäninfarktin vuoksi sairaalaan. Kolmannes heistä oli naisia.

Naispotilaista neljännes oli alle 65-vuotiaita ja heistä lähes 35 prosentilla oli henkeä uhkaava ST-nousuinfarkti eli sepelvaltimo oli tukkeutunut kokonaan. Tutkijat laskivat, että vuodesta 2004 alle eläkeikäisten naisten sairastavuus nousi yli kuusi prosenttia.

Sairastuvuuden nousu johtui etupäässä juuri vakavien ST-nousuinfarktien yleistymisestä keski-ikäisillä naisilla. Vakavia infarkteja saivat etenkin 45–54-vuotiaat naiset. Heillä ST-nousuinfarktit lisääntyivät seuranta-aikana lähes neljän prosentin vuosivauhdilla. Sitä vastoin yli 65-vuotiailla naisilla kaikki infarktit vähenivät.

Tutkijat katsovat, että todennäköisin syy vakavien infarktien lisääntymiseen löytyy keski-ikäisten naisten tupakoinnista ja lihavuudesta. He korostavat, että sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyä tulisikin entistä enemmän kohdistaa juuri nuoriin naisiin, koska riskitekijöihin voidaan vaikuttaa. Tutkijat muistuttavat myös siitä, että jatkuvasti tulee lisää tietoa siitä, että naiset menehtyvät äkillisesti sydän- ja verisuonitauteihin.

Tutkimus julkaistiin European Heart Journal -lehdessä.