Kuva Johannes Romppanen.

​Univaikeudet vaaraksi sydämelle

Unettomuus lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitautiin, äkilliseen sydäninfarktiin, sydämen vajaatoimintaan ja aivoverenkiertohäiriöihin. Kiinalaistutkijat ovat todenneet, että nukahtamisvaikeudet, heräilyt kesken unien sekä virkistämätön uni lisäävät sairastumisvaaraa. Varhaisella aamuheräilyllä sitä vastoin tätä yhteyttä ei havaittu.

Tutkijat analysoivat 15 asiasta aiemmin tehtyä tutkimusta. Niissä oli ollut mukana yli 160 000 osallistujaa. 3–30 vuotta kestäneen seurannan aikana 11 700 osallistujaa sairastui. Nukahtamisvaikeudet näyttivät lisäävän sairastumisvaaraa 27 prosenttia, heräily 11 ja virkistämätön uni 18 prosenttia. Naisilla riskit olivat hieman miehiä suuremmat.

Aikaisempien tutkimusten mukaan univaikeudet saattavat lisätä sairastumisriskiä muun muassa altistamalla diabetekselle ja verenpainetaudille sekä erilaisille tulehdustiloille.

Univaikeudet ovat nyky-yhteiskunnassa yleisiä ja niistä kärsivät jo lapsetkin. Tutkijat korostavat, että sairastumisriskin välttämiseksi univaikeuksista kärsivien kannattaa ajoissa hakea apua vaivaansa.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Preventive Cardiology -lehdessä.