​Tuijan työmatka taittuu polkupyörällä

​Tuijan työmatka taittuu polkupyörällä

Kun Tuija Brax tuli Sydänliittoon töihin, pääsihteerille varattu autotallipaikka muutettiin kaikille työntekijöille avoimeksi pyöräparkiksi. Tuija ei suo polkupyörälleen montakaan vapaapäivää viikossa. Hän on tottunut sukkuloimaan polkien paikasta ja kokouksesta toiseen työpäivien aikana ja eri vuodenaikoina.

Työmatka taittuu polkupyörällä helposti toteutettavien käytännön järjestelyiden summana. Hyväkuntoinen pyörä lainmukaisine varusteineen sekä turvallisuutta lisäävä kypärä ovat jo hyvä alku. Jos työpaikalla on lisäksi mahdollisuus suihkuun ja vaatteiden vaihtoon sekä pyörän säilytykseen, alkaa työmatkan taittaminen pyörällä kuulostaa houkuttelevalta.

- Työnantajan mahdollistamilla ja työntekijöiden omilla hyvinvointipanostuksilla on sekä työvireyttä lisääviä että myönteisiä taloudellisia vaikutuksia yhteiskunnassa, Tuija Brax sanoo.

Työterveyslaitoksen mukaan päivittäinen 30 minuutin työmatkapyöräily kattaa terveysliikunnan vähimmäissuosituksen kokonaan.

Kesän lopulla roihahtanut liikenneraivoilmiö saa Tuijan vakavaksi. - Useimmat meistä ovat liikenteessä monissa eri rooleissa, minkä pitäisi lisätä kulkijoiden välistä ymmärrystä toisiaan kohtaan. Kuolemantapaukset järkyttävät meitä kaikkia. Pitäisi pohtia, minkälaiset liikennejärjestelyt parhaiten estävät eri kulkumuotojen käyttäjiä ajautumasta törmäyskurssille. Esteettömyydessäkin on vielä parantamisen varaa.

Parhaillaan vietettävän Euroopan liikkujan viikon (16.-22.9.) teeman mukaisesti Tuija Brax kannustaa kaikkia ihmisiä miettimään omaa kulkemistaan. Hänen suosimalleen pyöräilylle on helppo löytää kestäviä perusteita. - Terveys ja ilmasto ovat hyviä syitä antaa autolle vapaapäivä ainakin tiistaina 22.9. ja pidempäänkin, jos mahdollista, Tuija hehkuttaa.

Kuva: Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax pyöräilee työmatkansa aina kun mahdollista. Kuva Tiina Eloranta.