​Sydäniskuri pelastaa urheilijoita

​Sydäniskuri pelastaa urheilijoita

Jokaisen kansalaisen kannattaa opetella käyttämään automaattista defibrillaattoria eli sydäniskuria. Ja kokemattomankin kannattaa siihen tarttua kohdatessaan äkillisen sydänpysähdyksen saaneen lähimmäisen. Näihin suosituksiin ovat päätyneet italialaistutkijat, jotka selvittivät asiaa.

Tutkimuksessa oli mukana 252 vapaa-ajan urheilukeskusta. Tiedot keskuksissa tapahtuneista sydänpysähdyksistä koottiin 18 vuoden ajalta. Tutkijat vertasivat elvytyksiä ja sairastuneiden selviämistä erikseen keskuksissa, joissa oli sydäniskuri ja toisaalta niissä, joissa iskuria ei vielä ollut.

Yli 80 prosenttia keskuksista oli jo hankkinut sydäniskurin, mutta 45 keskusta oli ilman iskuria. Seuranta-aikana 26 harrasteurheilijaa sai sydänpysähdyksen. Näistä runsaat puolet eli 15 sattui keskuksissa, joissa oli sydäniskuri. Se nopeutti ensimmäisen sähköiskun antamista 7,3 minuutista 3,3 minuuttiin. Näistä potilaista yhtä lukuun ottamatta kaikki selvisivät ilman neurologisia vaurioita. Sitä vastoin keskuksissa, joissa sydäniskuria ei ollut kaikki, yhtä lukuun ottamatta saivat neurologisia vaurioita.

Yli 300 000 eurooppalaista kuolee joka vuosi äkilliseen sydänpysähdykseen. Urheilijoilla on laskettu olevan kolminkertainen riski saada äkillinen sydänpysähdys. Suurin osa näistä sattuu tavallisille harrasteurheilijoille. Italialaistutkijat korostavat, että kaikkiin urheilu- ja kuntokeskuksiin olisi saatava automaattinen sydäniskuri. Jokainen minuutti on potilaan selviämisen kannalta tärkeä ja siksi ambulanssin tuloa ei kannata odottaa. Sydäniskurin käyttö on turvallista kokemattomankin kansalaisen käsissä, tutkijat korostavat

Tutkimus esiteltiin Euroopan kardiologisen seuran kokouksessa Barcelonassa.