Seitsemän maan tutkimuksella merkkipaalu

Seitsemän maan tutkimuksella merkkipaalu

1950-luvun puolivälissä käynnistynyt ravinnon ja sydäntautien keskinäistä suhdetta koskeva Seitsemän maan tutkimus saatiin aineistoltaan päätökseen maaliskuussa 1964. Seitsemän maan tutkimuksen Suomen tutkimus alkoi vuonna 1959 Martti J. Karvosen johdolla.

Tutkimuksen toteuttaminen tuli 1955 perustetun Sydäntautiliiton tehtäväksi, mutta sitä toteutettiin kiinteässä yhteistyössä Työterveyslaitoksen kanssa. Tutkimuksen käynnistyessä määriteltiin sepelvaltimotaudin vaaratekijät. Suomessa tutkittiin 40–59-vuotiaita miehiä Ilomantsissa, Pöytyällä ja Mellilässä. Myöhemmin hanke siirtyi Kansanterveyslaitoksen toteutettavaksi.