Kuva Johannes Romppanen.

​Pallolaajennus ei kannusta kuntoutukseen

Pallolaajennuksen läpikäyneet sydänpotilaat ovat niukanlaisesti kiinnostuneita sydänkuntoutuksestaan. Näin osoittaa ainakin Norjassa tehty tuore selvitys.

Tutkimuksessa oli mukana yli 9 000 potilasta, joille oli tehty ensimmäinen pallolaajennus vuosina 2008–2011. Näistä yli 80 prosenttia vastasi tutkijoiden kyselyyn, jossa selvitettiin osallistumista sydänkuntoutukseen kolmen vuoden sisällä toimenpiteestä. Vain runsas neljännes ilmoitti osallistuneensa kuntoutukseen. Osallistuminen tosin vaihteli alueittain 20 prosentista aina 31 prosenttiin.

Tutkijat havaitsivat, että ne potilaat, jotka olivat joutuneet pallolaajennukseen äkillisen sydäntapahtuman jälkeen, osallistuivat kuntoutukseen aktiivisemmin kuin vakaata sydäntautia sairastaneet. Miehet lähtivät kuntoutukseen lähes 30 prosenttia naisia laiskemmin. Myös ikääntyminen näkyi kuntoutuksen välttämisenä samoin kuin se, jos potilaalle oli aiemmin tehty ohitusleikkaus.

Tyypillinen aktiivisesti sydänkuntoutukseen osallistunut potilas oli nuori, ylipainoinen ja korkeasti koulutettu, jolle oli tehty pallolaajennus äkillisen sydäntapahtuman jälkeen.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Cardiovascular Nursing -lehdessä.