Kiukunpuuskat vaaraksi sydämelle

Kiukunpuuskat vaaraksi sydämelle

Toistuvat kiukunpuuskat saattavat altistaa sydänkohtauksille ja aivoinfarkteille. Tuoreen tutkimuksen mukaan riski kasvaa etenkin, jos kiukunpuuskista kärsivällä on jo ennestään sydänongelmia tai useita riskitekijöitä.

Tutkijat analysoivat aiemmin aiheesta tehdyt tutkimukset lähes 50 vuoden ajalta. He havaitsivat, että pari tuntia kiukunpuuskan jälkeen sydänkohtausriski on lähes viisinkertainen ja aivoinfarktiriskikin yli kolminkertainen. Aikaisemmat sydänongelmat ja kiukunpuuskien runsaus näyttivät kasvattavan riskiä. Yksittäinen kiukunpuuska ei vielä vaikuttanut suuresti ennestään terveen sydänriskiin.

Kiukku sinänsä ei välttämättä aiheuta sydänriskiä, mutta niillä on selvä yhteys. Tämä näkyi kaikissa tutkimuksissa, vaikka ne oli tehty eri puolilla maailmaa ja erilaisissa ihmisryhmissä. Mahdollinen mekanismi kiukun ja sydänvaarojen välillä saattaa selittyä osin psyykkisellä stressillä, joka nostaa sykettä ja verenpainetta. Muutokset verenvirtauksessa voivat johtaa verihyytymiin ja synnyttää tulehduksellisen tilan.

Tutkijat toteavat, että lisätutkimuksia tarvitaan lääkehoidon mahdollisuuksista katkaista kiukunpuuskien ja sydänongelmien välinen yhteys. Esimerkiksi jotkut psyykenlääkkeet saattavat parantaa impulssikontrollia. Lisätutkimuksia tarvitaan myös psykososiaalisen hoidon tehosta.

Tutkimus julkaistiin European Heart Journal -lehdessä.