​Avioero kuluttaa naista – monta vaimoa miestä

​Avioero kuluttaa naista – monta vaimoa miestä

Siviilisäädyn vaikutuksesta sydänterveyteen on saatu kaksi kiintoisaa tutkimusta. Toisen mukaan avioero altistaa etenkin naiset sydänkohtaukselle. Toinen tutkimus taas osoittaa, että miesten sydän rasittuu, jos vaimoja on enemmän kuin yksi.

Amerikkalaistutkimuksessa oli mukana vajaat 16 000 ihmistä. Lähes 20 vuotta jatkuneen tutkimuksen aikana kolmannes osallistujista erosi ainakin kerran. Naiset, jotka kävivät läpi yhden avioeron, olivat neljänneksen isommassa sydänkohtausvaarassa kuin avioliitossa jatkaneet. Kaksi avioeroa lisäsi riskiä lähes 80 prosenttia. Riskin arveltiin osin johtuvan eron aiheuttamasta pitkäaikaisesta stressistä.

Miehet selvisivät eroista paremmin. Yksi ero lisäsi sydänkohtausvaaraa 10 prosenttia ja kaksi eroa 30 prosenttia. Uudelleen avioituminen vähensi naisten sairastumisvaaraa vain vähän. Miehet sitä vastoin selättivät riskinsä avioitumalla uudestaan.

Toinen tutkimus tulee Saudi-Arabiasta ja Arabiemiraateista. Sen mukaan sydänsairauksien riski kasvaa selvästi vaimoluvun mukaan. Moniavioisten miesten sairastumisriski on yli nelinkertainen verrattuna miehiin, jotka tyytyvät vain yhteen vaimoon.

Tässä tutkimuksessa oli mukana vajaat 700 miestä, joiden keski-ikä oli 59 vuotta. Yli puolet sairasti diabetesta ja verenpainetautia ja lähes joka toisella oli ollut sepelvaltimotautioireita aiemmin.

Kahdella kolmasosalla miehistä oli vain yksi vaimo, vajaalla 20 prosentilla kaksi, kymmenellä prosentilla kolme ja kolmella prosentilla neljä vaimoa. Moniavioiset miehet olivat muita vanhempia, he elivät usein maaseudulla ja heidän tulotasonsa oli muita korkeampi.

Koska kaikkia vaimoja tulee islamin mukaisesti kohdella tasapuolisesti, nämä miehet tekivät usein kahta työtä kustantaakseen kaikkien vaimojensa elatuksen. Tämä aiheutti miehille ylimääräistä stressiä, joka ilmeisesti lisäsi sydänriskejä. Tutkimuksessa ei selvitetty, miten moniavioisuus näkyy vaimojen sydänterveydessä.

Tutkimukset julkistettiin Circulation-lehdessä ja Abu Dhabissa pidetyssä alan kokouksessa.

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen