​Arkea ja sydänjuhlaa

Blogikirjoitus -

​Arkea ja sydänjuhlaa

Kirjoitan tätä kolumnia vapun alla. Vaiherikas huhtikuu on koettu ja eletty – käytyjä eduskuntavaaleja myöten. Sydänliiton 60-vuotistilaisuudet elokuvaesityksineen ovat tältä erää myös takana, Elokuvaa Sydäntemme tarina on esitetty usealla paikkakunnalla. Vastaanotto on ollut poikkeuksetta innostunut. Liiton historia on tallentunut jälkipolville elokuvan myötä. Liitto on kyennyt edistämään asiaansa vaihtelevissa olosuhteissa rohkeasti ja onnistuneesti. Myös valtiovallan ja kansan tuki on ollut tarpeen. Ilman tätä tukea moni asia olisi ollut vaikeammin saavutettavissa.

Huhtikuussa järjestimme hallituksen kevätseminaarin, jossa tarkasteltiin liiton tulevaisuutta monipuolisesti. Mikä on kansanterveys- ja potilasjärjestöjen asema muuttuvassa yhteiskunnassa? Mikä arvo annetaan kansalaistoiminnalle? Miten toimintamme rahoitetaan? Miten nuoria saadaan innostumaan Sydänliiton vapaaehtoistyöstä? Kysymyksiä riittää, mutta valmiita vastauksia ole. Joku saattaa myös kysyä, tarvitaanko varautumista tulevaan? Vastaus on yksiselitteisen varma, kyllä tarvitaan. Huhtikuun seminaari käynnistää myös laajemman strategiatyön sydänyhteisössä. Uusi pääsihteeri vie tätä työtä eteenpäin yhdessä hallituksen kanssa. Mutta kenttäväki, piirit ja yhdistykset on saatava mukaan. Jokainen mielipide on tärkeä. Ihmisen toimintaa on jo antiikin ajoilta asti verrattu milloin mehiläisiin, milloin muurahaisiin. ”Mikä ei hyödytä mehiläisparvea, ei hyödytä myöskään mehiläistä” korostaa yhdessä tekemisen merkitystä ja vahvaa sitoutuneisuutta yhteiseen hyvään. Yhdessä tekeminen on vahvuutemme. Vastakohtana on puhdas oman edun tavoittelu.

Huhtikuu merkitsi myös pääsihteeri Tor Jungmanin kohdalla siirtymistä eläkkeelle. Toria juhlittiin sekä Sydänliiton oman henkilökunnan että iltapäiväseminaarin kutsuvieraiden kera 17. huhtikuuta. Tunnelma oli rennon juhlava, vapautunut, eikä Tor voinut välttyä kehuilta. Pitkä 17 vuoden työrupeama Sydänliitossa ja useissa tärkeissä luottamustehtävissä on takana. Paikalla oli runsas joukko Torin lähiomaisia, ystäviä, työtovereita ja kumppaneita. Esitelmissä käytiin läpi Sydänliiton historiaa, yksittäisten vahvojen henkilöiden merkitystä liiton toiminnalle, nykyisyyttä, kansainvälisyyttä ja tulevaisuuden näkymiä. Kiitos Tor!

Muuttuvassa maailmassa toiminnan tulee uudistua, vanhat konstit eivät aina riitä, ketteryyttä tarvitaan. Mutta Sydänliiton toiminnan arvopohja on vakaa. Sydänliitto tekee entistä enemmän yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa unohtamatta omaa perustehtäväänsä. Kumppanuus merkitsee luottamusta ja yhteistä näkemystä tulevasta. Väkisin tekemällä ei synny hyvää jälkeä. Innostuneisuus vapaaehtoistyöhön on toimintamme lähtökohta. Motivaationa on ihmisen paras. Työmme perusta on tutkittu tieto.

Matti Uusitupa

P.S. Hallituksen puheenjohtajuus vaihtuu vuoden vaihteessa. Järjestökenttä varmaan aktivoituu.