Lars Larsen täyttää 70 vuotta

Lars Larsen täyttää 70 vuotta

”Päivää, minä olen Lars Larsen. Minulla on hyvä tarjous.”

Näin suurin osa tanskalaisista tuntee kauppiaan, Lars Larsenin. Tämän Jysk Vuodevaraston perustaja toi myös esiin ollessaan ensimmäistä kertaa televisiossa.

Melkein 40 vuotta JYSKin perustamisen jälkeen, kauppias, kuten hänen työntekijänsäkin häntä päivittäin kutsuvat, osallistuu edelleen yrityksen tanskalaisiin TV-mainoksiin. Tänä päivänä yritystä kutsutaan JYSKiksi, ja sillä on yli 2600 myymälää 50 maassa.

Kauppias katsoo eteenpäin

6. elokuuta Lars Larsen täyttää 70 vuotta, mutta se ei tarkoita, että yrittäjä ja liikemies aikoisi hidastaa vauhtiaan.

”Katson aina eteenpäin ja asetan uusia kunnianhimoisia tavoitteita. Kun saavutimme 2500 JYSK-myymälää, asetin uuden tavoitteen tuplata tämän luvun. Onnistuaksemme kilpailussa asiakkaista, meidän täytyy kasvaa, jotta yhä useammat ihmiset saavat mahdollisuuden huipputarjouksiimme”, sanoo Lars Larsen.

JYSKin omistajuuden lisäksi, Lars Larsen on vuosien ajan investoinut useisiin muihin yrityksiin, jotka vaihtelevat vähittäiskaupasta ja catering-palveluista golf-tarvikkeisiin ja -kiinteistöihin.

“Viime vuosina olen ostanut monia kiinnostavia yrityksiä, jotka ovat alkaneet nyt tuottaa voittoa. Mielestäni on innostavaa ja palkitsevaa auttaa jatkuvasti kehittämään jotain uutta, joten aion myös jatkaa tätä”, kertoo Lars Larsen.

Tunnustusta saavutuksista

Lars Larsen panostaa yrittäjyyteen ja tanskalaiseen liiketoimintaan ja on saanut myös tunnustusta useissa tapahtumissa.

Hän sai muun muassa Dannebrog ritarikunnan kunniamerkin vuonna 2009, ja vuonna 2017 hänelle myönnettiin ensimmäisen luokan kunniamerkki. Tammikuussa 2018 Lars Larsen sai Berlingske säätiön kunniapalkinnon, joka annetaan henkilöille, jotka ovat tehneet erityisiä panostuksia Tanskalle.

Vaikkakin Lars Larsen on aina ollut kiireinen liike-elämässä, hänellä on ollut myös aikaa intohimolleen, golfille.

Vuodesta 2014 asti Lars Larsen on varmistanut, että arvostettu eurooppalainen kierros on vieraillut Tanskassa. Viimeiset neljä vuotta Lars Larsenin omalla kurssilla Himmerlandissa Golf & Spa –resortissa ja tänä vuonna Golf Clubilla Silkeborgissa.

Golf saattaa olla myös osana juhlapäivää 6. elokuuta, kun tanskalainen kauppias täyttää 70 vuotta. Pyöreitä syntymäpäiviä juhlitaan yksityisissä olosuhteissa.

Elämäkerta

• Lars Larsen syntyy 6.8.1948 klo 13.08 pienessä Arnborgin kaupungissa Keski-Jyllannissa Tanskassa. Hänen isänsä oli kuollut muutamaa kuukautta aikaisemmin, joten äiti on yksin ”pikku Larsin” ja tämän kolmen vanhemman sisaruksen kanssa.
  • Joitakin vuosia myöhemmin perhe muuttaa Pohjois-Jyllannissa olevan Thyn alueelle, jossa Lars Larsen kasvaa ja yrittää löytää vahvuutensa erilaisissa töissä, joita hän tekee koulun jälkeen. Hän saa koulun lopettamisen jälkeen kokopäivätyön verhoasentajana.
  • Levoton vuosi tässä tehtävässä, joka käsittää suuren määrän kilometrejä tiellä ja kovaa työtä, saa Lars Larsenin tuntemaan, että on muutoksen aika. Hän tarttuu tilaisuuteen ryhtyä saman yrityksen peitto- ja patjaosaston päälliköksi.
  • Aika osastopäällikkönä on Lars Larsenille opettavainen, ja hän saavuttaa hyvät tiedot kaikenlaisista kodin tekstiileistä. Osastopäällikkönä hän on myös vastuussa tuotteiden ostosta, toimittajatehtaissa vierailuista ja jopa mainosten luomisesta paikalliseen lehteen.
  • Ensimmäisen Lars Larsenin luoman mainoksen otsikko on ”KUORMA-AUTO AJOI KOLARIN – tavaroita 100,000 Tanskan kruunun arvosta vaurioitui”. Hän on aitona kauppiaana ostanut joustinpatjoja, jotka olivat likaantuneet kuorma-autosta pudotessaan. Lars Larsen käyttää tilaisuuden julkisuuteen, ja myynti sujuu todella hyvin.
  • Lars Larsen ja hänen vaimonsa muuttavat 1960-luvun lopulla Pohjois-Jyllannissa olevaan Aalborgiin, josta hänen vaimonsa sai töitä. Myöhemmin parille syntyy siellä kaksi lasta, ensin poika ja sitten tyttö.
  • Vuonna 1971 Lars Larsenin ura jatkuu myymäläpäällikkönä MinusServicessä, joka myy kodin tekstiilejä halvemmalla kuin kilpailijat, sillä asiakkaille ei tarjota asiakaspalvelua. Suuren menestyksen seurauksena Lars Larsen pääsee avaamaan kaksi lisämyymälää, yhden Aalborgiin ja toisen Aarhusiin.
  • Kansainvälisten alennusketjujen ja oman jälleenmyyntikokemuksensa inspiroimana Lars Larsen haluaa aloittaa oman myymäläketjun, johon hän haluaa laajemman valikoiman kodin tekstiilejä edullisin hinnoin, mutta silti asiakaspalvelua tarjoten.
  • Hän löytää myymälälle paikan Silkeborgvej’ltä Aarhusista, ja ensimmäinen myymälä nimeltä Jysk Sengetøjslager avaa 2. huhtikuuta vuonna 1979.
  • Siitä lähtien Lars Larsenin hieno kauppiashenki on varmistanut JYSKille, joksi yrityksen nimi muutettiin vuonna 2001, kansainvälisen roolin yhtenä maailman suurimmista kauppaketjuista, jolla on yli 2 600 myymälää 50 maassa.
  • Tänä päivänä hän asuu vaimonsa kanssa Silkeborgissa Tanskassa.

Aiheet

JYSK on kansainvälinen myymäläketju, jolla on skandinaaviset juuret ja joka myy kaikkea kotiin. Ensimmäinen myymälä avattiin Tanskassa vuonna 1979. Tällä hetkellä JYSKillä on yli 2 600 myymälää ja 22 000 työntekijää 50 maassa. Myymälöiden nimi on Saksassa ja Itävallassa Dänisches Bettenlager, muualla maailmassa JYSK. JYSKin omistaja on tanskalainen liikemies Lars Larsen, joka omistaa useita yrityksiä. Niiden vuotuinen liikevaihto on 4.02 miljardia EUR. JYSKin liikevaihto on 3.36 miljardia EUR.

Taija Paavola

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäpäällikkö +358 407 797 298 JYSK Suomi

Tervetuloa JYSK Suomi !

JYSK on kansainvälinen nukkumiseen, huonekaluihin ja sisustukseen erikoistunut tanskalainen perheyritys. Skandinaaviset juuret ja muotoilukieli tekee sisustamisesta helppoa niin kotona, toimistossa kuin ulkona puutarhassa.

JYSKillä on yli globaalisti 3400 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.9 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 5.2 miljardia euroa tilikaudella 2022/23.