JYSK sitoutuu Science Based Targets -aloitteeseen

JYSK sitoutuu Science Based Targets -aloitteeseen

JYSK on sitoutunut kansainvälisesti tunnustettuun Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi). Sitoutuminen vahvistaa JYSKin ilmastotoimia, jonka tavoitteena on vähentää päästöjä omissa toiminnoissa ja myymälöissä myytävistä tuotteista koko arvoketju huomioiden.

"Haluamme omalta osaltamme vähentää ympäristövaikutuksiamme ja varmistaa, että toimintamme auttaa pitämään ilmaston lämpenemisen alle 1,5 asteessa. Siksi olemme liittyneet Science Based Targets -aloitteeseen saadaksemme heidän tukensa toiminnoillemme kohti kestävämpää tulevaisuutta", sanoo Rami Jensen, JYSK-konsernin Vice President ja CEO.

SBTi:n seuraavat askeleet

JYSK tavoitteelee koko arvoketjun hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä ja päästöjen vähentämistä omista toiminnoista 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tämä käsittää niin energiankulutuksesta kuin myymälöiden, jakelukeskusten, toimistojen ja yhtiön omien ajoneuvojen lämmityksestä ja jäähdytyksestä aiheutuvia päästöjä.

Koko arvoketjun CO2e-lähtötason laskeminen on aloitettu, ja kun se on saatu päätökseen, näemme mistä JYSK voi löytää suurimmat vähennykset ilmastotavoitteensa saavuttamiseksi.

"Olemme hyvää vauhtia luomassa kestävämpää tulevaisuutta koko liiketoiminnallemme ja asiakkaillemme, mutta tiedämme myös, että tehtävää on vielä paljon. Siksi odotan innolla Science Based Targets -aloitteen hyväksyntää, jotta voimme optimoida datan ja analytiikan käytön ilmastotavoitteidemme saavuttamiseksi, Rami Jensen sanoo.

JYSKin kestävän kehityksen työ lyhyesti:

JYSK on ollut Tanskan Forest Stewardship Councilin® (FSC) jäsen lähes kahden vuosikymmenen ajan, ja kaikki JYSKissä maailmanlaajuisesti myytävät puiset puutarhakalusteet ovat FSC-sertifioituja (FSC®® N001715). JYSKin tavoitteena on, että kaikki puusta, kartongista tai paperista valmistetut tuotteet ja pakkaukset ovat FSC-sertifioituja vuoden 2024 loppuun mennessä.

JYSK on myös jäsenenä Better Cotton -hankkeessa, joka on maailman suurin aloite kestävämmän puuvillantuotannon puolesta. JYSK on sitoutunut hankkimaan kaiken puuvillan tekstiilituotteisiin kestävämpänä puuvillana vuoden 2024 loppuun mennessä. Tämä sisältää Better Cottonin, kierrätetyn puuvillan ja luomupuuvillan.

JYSK on myös sertifioitu Global Recycled Standard (GRS) -standardin mukaisesti, joka pyrkii minimoimaan jätteen määrän ja lisäämään kierrätettyjen materiaalien käyttöä tuotteissa.

JYSK pyrkii jatkuvasti vähentämään pakkauksissa käytettävän muovin määrää, ja suurin osa JYSKin tekstiilituotteista sekä suurin osa peitoista ja tyynyistä ovat OEKO-TEX STANDARD 100 -sertifioituja. OEKO-TEX on yksi maailman johtavista tekstiilien terveysmerkintäjärjestelmistä. Tämä standardi on takuu JYSKille ja asiakkaille siitä, että tuotteet eivät sisällä haitallisia määriä aineita, jotka voivat olla ongelmallisia terveydelle ja ympäristölle.

Åse Andersson

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Director +45 30 101 101

Tervetuloa JYSK Suomi !

JYSK on kansainvälinen nukkumiseen, huonekaluihin ja sisustukseen erikoistunut tanskalainen perheyritys. Skandinaaviset juuret ja muotoilukieli tekee sisustamisesta helppoa niin kotona, toimistossa kuin ulkona puutarhassa.

JYSKillä on yli globaalisti 3400 myymälää ja verkkokauppa 48 eri maassa. Tarjoamme huipputarjouksia ja asiantuntevaa asiakaspalvelua lähellä asiakasta.

Perustaja Lars Larsen avasi ensimmäisen myymälänsä Tanskassa vuonna 1979. Nykyään JYSK työllistää yli 30 000 kolleegaa. JYSK on osa perheomistuksessa olevaa Lars Larsen -konsernia, jonka kokonaisliikevaihto oli 5.9 € miljardia. JYSKin kokonaisliikevaihto oli 5.2 miljardia euroa tilikaudella 2022/23.