Tiedote -

Olaparibille erityiskorvattavuus etäpesäkkeisen kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon

Olaparibi-monoterapialle on myönnetty 1.6.2024 alkaen erityiskorvattavuus (100 %) etäpesäkkeisen kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon aikuisille, joilla on BRCA-geenin mutaatio ja joilla tauti on edennyt aiemman abirateroni- tai entsalutamidi-hoidon jälkeen, mikäli potilasta ei ole aiemmin hoidettu PARP-estäjällä.1

Lisäksi olaparibi on 1.6.2024 alkaen erityiskorvattava (100 %) yhdessä abirateronin ja prednisonin tai prednisolonin kanssa potilailla, joilla on HRR-mutaatio, mikäli solunsalpaajahoito ei ole kliinisesti aiheellista ja potilasta ei ole aiemmin hoidettu PARP-estäjällä.1

Olaparibille on aiemmin myönnetty rajoitettu erityiskorvausoikeus gynekologisille syöville ja rintasyövälle tietyin edellytyksin.1

Eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpä, ja Suomessa todetaan vuosittain noin 5 000 eturauhassyöpätapausta. Keski-ikä diagnoosihetkellä on Suomessa noin 70 vuotta.2

Lisätietoja:
Nea Aspiala, viestintäpäällikkö, onkologia
AstraZeneca Nordic Marketing Company
nea.aspiala@astrazeneca.com

Viitteet

1. Kela,1511 Olaparibi. Saatavilla osoitteessa https://www.kela.fi/laake1511. Viitattu 13.5.2024.
  2. Saarelma O. Eturauhassyöpä. www.terveyskirjasto.fi. Lääkärikirja Duodecim. Kustannus Oy Duodecim 27.1.2022. Viitattu 13.5.2024.

FI-13668-05-24-ONC

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa. Lisätietoa saat osoitteesta www.astrazeneca.com ja www.astrazeneca.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca