AstraZeneca PLC - Kolmannen vuosineljänneksen ja yhdeksän kuukauden tulos 2013

Vuoden 2013 kolmannen neljänneksen liikevaihto laski odotetusti useiden keskeisten tuotepatenttien umpeutumisen takia. Liikevaihdon 4 prosentin lasku yhdistettynä investointeihin kasvaviin markkinoihin ja johtavan tieteellisen markkina-asemamme vahvistamiseen laski osakekohtaista tulosta ennakoitua enemmän. Myöhäisen kehitysvaiheen tuotteiden osalta kasvu jatkui. Kolmannella vuosineljänneksellä käynnistimme kolme uutta Faasi III -kehitysvaiheen tuoteohjelmaa ja kolme muuta tuotetta eteni viranomaiskäsittelyssä hyväksymisvaiheeseen.

Kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 6 250 milj. dollaria. Kiinteillä valuuttakursseilla laskettuna (CER) liikevaihto laski 4 prosenttia vertailukaudesta.

- Useiden tuotteiden yksinoikeuksien menettäminen laski kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihtoa (CER) 350 milj. dollaria.

- Kasvavat markkinat (kehittyvät markkinat, Japani, Brilinta, diabeteksen ja hengitysteiden sairauksien hoidossa käytetyt lääkkeet) kasvattivat kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihtoaan (CER) 8 prosenttia.

Kolmannen neljänneksen liikevoitto laski vertailukaudesta 29 prosenttia (CER)
2 027 milj. dollariin.

- Muussa toiminnassa Nexiumin OTC-optioiden myynnistä vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä kirjattu 250 milj. dollarin liikevoitto aiheutti 9 prosenttiyksikön laskun tämän neljänneksen liikevaihtoon. Liikevoiton heikentyminen aiheutui pääosin pienentyneestä liikevaihdosta ja liiketoiminnan kulujen kasvusta.

Osakekohtainen tuotto (Core EPS) laski kolmannella vuosineljänneksellä 26 prosenttia (CER) 1,21 dollariin.

Raportoitu osakekohtainen tuotto laski kolmannella vuosineljänneksellä 16 prosenttia (CER) 0,99 dollariin.

- Raportoitu osakekohtainen tuotto kolmannella vuosineljänneksellä sai etua 0,18 dollaria per osake olaparibin kliinisen Faasi III -tutkimuksen aiheuttaman aineettoman omaisuuden arvonalentumisen ansiosta.

Myöhäisvaiheen tuoteputkemme vahvistui kolmen uuden Faasi III -tuoteohjelman ansiosta: olaparibi, selumetinibi ja benralizumabi. Viranomaiskäsittelyssä eteni hyväksymisvaiheeseen Euroopassa olaparibi ja naloksegoli sekä Epanova Yhdysvalloissa.

Onkologiatuotevalikoimaamme vahvistavat uudet yhteistyöprojektit Merckin (WEE1-kinaasin estäjä) ja Janssenin (abirateroniasetaatin yhteismainostus Japanissa) kanssa sekä Amplimmunen ja Spirogenin hankinnat.

Konserninjohtaja Pascal Soriot kommentoi tuloksia sanoen: "Panostamme jatkossakin vahvasti strategisiin tavoitteisiimme: ydinkasvualueisiimme ja tieteelliseen markkinajohtajuuteen. Tämä näkyy konkreettisesti investointeina tuotekehitykseen ja kasvaviin markkinoihin. Olen erittäin tyytyväinen saavutuksiimme, erityisesti tuoteputkeemme, uusiin viranomaisten hyväksymiin tuotteisiimme, kolmeen uuteen Faasi III -projektiin ja liiketoiminnan kehittämiseen yhteistyöprojektien ja hankintojen kautta. Useiden keskeisten tuotepatenttien umpeutuminen vaikutti kuluvana vuonna odotetusti liiketoimintamme suorituskykyyn."

Lisätietoja: Country Lead Tero Oinonen, AstraZeneca Oy, Suomi, puh. +358 40 3301 306
sekä www.astrazeneca.com/media.

AstraZenecasta:
AstraZeneca on maailmanlaajuinen, innovatiivinen biofarmasia-alan yritys, joka keskittyy reseptilääkkeiden löytämiseen, kehittämiseen ja kaupallistamiseen. AstraZeneca on alan johtava lääkevalmistaja, joka panostaa ruoansulatuskanavan sairauksien, sydän- ja verisuonitautien, neurologisten sairauksien, hengitys- ja tulehdussairauksien, syöpäsairauksien ja tartuntatautien hoitoon. Vuonna 2011 AstraZenecan maailmanlaajuinen liikevaihto oli 33 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

Lisätietoa osoitteista www.astrazeneca.fi tai www.astrazeneca.com.

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca

Keilaranta 18