Tiedote -

AstraZeneca kutsuu suomalaisia tutkijoita ja bioteknologiayhtiöitä T&K-yhteistyöhön

TIEDOTE

Lääkeyhtiö AstraZeneca on luonut uudenlaisen kumppanuusmallin innovatiiviselle biolääkekehitykselle. Tutkijat ja bioteknologiayritykset keskustelivat yhteistyömahdollisuuksista AstraZenecan verkostoitumistapahtumassa 24. marraskuuta Helsingissä. Uusia kumppanuuksia etsitään erityisesti sydän- ja verisuoni-, aineenvaihdunta-, tulehdus- ja autoimmuunisairauksien tutkimukseen ja lääkekehitykseen.

"AstraZeneca Gothenburg on yksi AstraZenecan kolmesta strategisesta tutkimus- ja kehittämiskeskuksesta. Haluamme vahvistaa yhteistyötämme pohjoismaisten LifeScience toimijoiden kanssa, ja Suomessa on vahvaa terveysalan ja bioteknologian alan toimintaa. Tämän tilaisuuden tavoitteena oli avata keskustelua toimijoiden kesken, löytää yhteisiä intresseja ja rakentaa uusia kumppanuuksia”, kertoo Jenny Sundqvist, johtaja, AstraZeneca Göteborg.

”Uskomme, että parhaat ideat ja innovaatiot syntyvät verkostoissa, joissa lääketiede, tutkimus ja teknologia kohtaavat. Tarjoamme myös suomalaisille tutkijoille ja bioteknologiayrityksille mahdollisuuden tehdä yhteistyötä yhden maailman johtavan lääkeyhtiön kanssa ja tilaisuuden päästä mukaan kansainvälisiin bioteknologiayhteisöihin”, kertoo Nina Ekholm, AstraZenecan Suomen toimitusjohtaja.

AstraZenecan tavoitteena on luoda avoin innovaatioalusta, jossa tutkijoilla ja kliinikoilla on mahdollisuus esimerkiksi tehdä potilastyötä jo valmiilla lääkeaineilla, löytää yhdisteitä pre-kliinisiin tutkimuksiin tai käyttää lääkeainekirjastoja. Yhteistyössä voidaan etsiä myös aivan uusia lääkeaineita.

AstraZeneca on perustanut Göteborgiin myös Bioventure Hubin, joka on innovatiivinen, julkisen ja yksityisen sektorin yhteinen työskentely-ympäristö. BioVentureHub tarjoaa bioteknologian ja terveysteknologian yrityksille ainutkertaisen mahdollisuuden tehdä yhteistyötä AstraZenecan maailmanluokan tutkijoiden kanssa sekä hyödyntää keskuksen tutkimus-ja kehitysinfrastruktuuria.

Lisätietoa BioVenturesta osoitteesta: www.azbioventurehub.com

Lisätietoa:
Nina Ekholm, toimitusjohtaja, AstraZeneca Oy, p. 040 330 1209, nina.ekholm(at)astrazeneca.com
Petra Eurenius, External Communications Manager, AstraZeneca Nordic-Baltic, +46 709 186562

AstraZeneca on yksi maailman johtavista biologisia lääkkeitä valmistavista yrityksistä. Se kehittää ja tuottaa tehokkaita ja korkealaatuisia reseptilääkkeitä, joista hyötyvät sekä potilaat että yhteiskunta. AstraZeneca toimii yli 100 maassa ja sen lääkkeitä käyttävät miljoonat potilaat ympäri maailmaa.

www.astrazeneca.com

AstraZenecasta

AstraZeneca on maailman johtavia lääketutkimukseen ja innovatiivisten reseptilääkkeiden kehitykseen panostavia yrityksiä. Olemme keskittyneet niihin sairauksiin, joissa uusia lääkehoitoja tarvitaan kaikkein eniten. Näitä ovat endokrinologiset sairaudet kuten diabetes, syöpätaudit, sydän- ja verisuonitaudit, ruoansulatuskanavan sairaudet, infektiot, keskushermoston sekä hengityselinten sairaudet. Myös biologisten lääkkeiden ja rokotteiden kehityksemme on maailman huipputasoa. AstraZeneca toimii yli sadassa maassa ja sen lääkkeitä käyttävät miljoonat potilaat maailmanlaajuisesti.

Lisätietoa osoitteista www.astrazeneca.com tai www.astrazeneca.fi

Lehdistön yhteyshenkilö E, Communications Director, AstraZeneca Nordic MC +45 22937730.

Tervetuloa AstraZeneca !

AstraZeneca on maailmanlaajuisesti toimiva lääkeyhtiö, joka on erikoistunut kehittämään ja tuomaan markkinoille reseptilääkkeitä syövän, harvinaissairauksien, sydän- ja verisuonitautien, munuais- ja aineenvaihduntasairauksien sekä hengityselinsairauksien hoitoon. AstraZenecan päätoimipaikka sijaitsee Cambridgessä, Englannissa. Yhtiö toimii yli 100 maassa ja sen innovatiiviset lääkkeet ovat käytössä miljoonilla potilailla eri puolilla maailmaa.

AstraZeneca

Keilaranta 18