Sumuisen laakson Pinot Noir jälleen saatavilla Alkossa!

Sumuisen laakson Pinot Noir jälleen saatavilla Alkossa!

Iloinen uutinen Pinot Noir -viinien ystäville: Humo Blanco Edition Limitada Pinot Noir on jälleen saatavilla Alkosta! Syksyllä 2020 Alkon erikoiseriin listautunut viini sai suosionsa myötä paikan Alkon vakiovalikoimasta ja nyt uusi erä viiniä on saapunut maahan.

Vuoristoisessa Chilessä on valtavasti suurempia ja pienempiä viiniviljelyyn erinomaisesti soveltuvia laaksoja. Melko tuntematon Lololin laakso on Colchagua-laakson pieni ala-alue. Tyynen Valtameren läheisyys - vain 30 kilometriä - luo laaksoon omintakeisen mikroilmaston. Mereltä viinitarhoille saapuva erittäin sankka sumu muistuttaa sakeudessaan vaaleaa savua. Viinin nimen alkuosa Humo Blanco tarkoittaa suomeksi valkoista savua. Sumu tuo viinitarhoille runsaasti toivottua kosteutta, joka luo edellytykset laadukkaille rypäleille.

Humo Blanco -viinit tuottaa Hacienda Araucano, jonka omistaa viinialalla erittäin tunnettu ranskalaisherra Francois Lurton. Francois oli ensimmäisiä "lentäviä viinintekijöitä". 1990-luvulla yleistynyt käsite "lentävä viinintekijä" tarkoittaa niitä viinitekijä-innovaattoreita, jotka ovat avarakatseisesti ja maiden rajoista välittämättä lähteneet etsimään parhaita viininvalmistukseen soveltuvia kasvuympäristöjä. Francois Lurton on Lololin laakson viininviljelijä-pioneeri ja moni tunnettu nimi onkin kiinnostunut alueesta hänen vanavedessään. Francois Lurton viljelee viinitarhojaan Chilen lisäksi tietysti kotimaassaan Ranskassa, ja lisäksi myös Espanjassa ja Argentiinassa, ollen sielläkin Mendozan ala-alueen Los Chacayesin pioneereja.

Humo Blanco Edition Limitada Pinot Noir on monimuotoinen, hieman tuhdimpi Pinot Noir -lajikkeesta valmistettu punaviini, joka jopa hieman yllättää täyteläisyydellään. Tuoksusta ja mausta löytyy Pinot Noirille tyypillistä punaista marjaisuutta kuten karpaloa, joka yhdessä hapokkuuden kanssa raikastaa täyteläistä rakennetta. Karpaloisuuden lisäksi viinistä löytyy myös mustaherukkaa ja kirsikkaisuutta. Jälkimaku on miellyttävän mausteinen. Viini soveltuu loistavasti esimerkiksi yrttisen karitsan ja lampaan kumppaniksi sekä lämmittävien pataruokien kanssa tarjottavaksi.

Humo Blanco Edition Limitada Pinot Noir on sekä luomu- että biodynaamisesti sertifioitu viini, ja se on pullotettu ympäristövastuulliseen kevytpulloon, jonka paino on vain 400 grammaa. Francois Lurtonin tavoitteena on lisätä biodynaamisten viinien tuotantoa sekä Chilessä että Argentiinassa. Myynnissä oleva vuosikerta 2018 on erityinen muun muassa kasvukauden alhaisemman lämpötilan ansiosta. Rypäleet kypsyivät hitaammin ja sadonkorjuun vihdoin koittaessa ne olivat hyvin konsentruneita. Tämä tyylikkään hapokas ja intensiivisen aromaattinen viini sai kypsyä ranskalaisissa tammitynnyreissä 10 kuukauden ajan ennen pullotusta ja myyntiin vapauttamista.
James Suckling on pisteyttänyt vuosikerran 2018 91/100 ja Tim Atkin 90/100.

Viinin hinta Alkossa on 17,98€
Alkon tuotenumero on 407257.

Linkki Alkon tuotekorttiin https://www.alko.fi/tuotteet/4...
Linkki Arvid Nordquistin tuotekorttiin https://www.arvidnordquist.fi/...

Arvid Nordquist Viini - makuelämyksiä ja laatua

Lue lisää osoitteesta www.arvidnordquist.fi.

Tiina Järvikangas

Lehdistön yhteyshenkilö Tuotepäällikkö Viinit +358 40 5873557

Laadukkaita viinejä ja muita juomia

Arvid Nordquist Viini - makuelämyksiä ja laatua
Arvid Nordquist Viini on vuonna 1884 perustetun ruotsalaisen perheyrityksen Arvid Nordquist HAB:n suomalainen tytäryhtiö. Arvid Nordquist on perustamisestaan lähtien keskittynyt hyviin makuelämyksiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Meille laatu ei tarkoita vain keskittymistä tämän päivän toiveisiin ja tarpeisiin, vaan haluamme ottaa vastuuta myös huomisesta. Laajaan juomavalikoimaamme pääsevät vain Arvid Nordquistin aistinvaraiset vaatimukset täyttävät tuotteet. Tavoitteenamme on, että kaikki juomavalikoimamme tuotteet tulisi tuottaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti laadusta tinkimättä. Arvid Nordquistin valikoima sisältää juomatuotteiden lisäksi omassa paahtimossamme paahdettua kahvia, elintarvikkeita, ja vuodesta 2016 lähtien myös non-food-tuotteita. Pohjoismaiden 286 työntekijäämme työskentelevät tavoitteenaan tarjota parhaat makuelämykset ja tuotteet - samalla kun teemme kaikkemme ihmisten olosuhteiden parantamiseksi ja ympäristö- ja ilmastovaikutusten minimoimiseksi. Sitä on mielestämme hyvä laatu. Lue lisää osoitteesta www.arvidnordquist.fi.

Arvid Nordquist Viini

Valimotie 1 A, 5.krs