Ohita
Laivan samppanja, laivan punaviini, Captain's choice ja Silja Line 65-v juhlaviini

Viinitärpit Tallinkin ja Silja Linen laivoilta!

Uudet Tallinkin ja Silja Linen laivojen laivaviinit ja -oluet vuosille 2022-2024 on jälleen valittu. Valikoimasta löytyy viisi nimikkoviiniä ja kaksi nimikko-olutta, jotka on kaikki valittu eurooppalaisilta tuottajilta. Viinit ja oluet ovat saatavilla kaikilla Tallinkin ja Silja Linen laivoilla 2.5.2022 alkaen seuraavan kahden vuoden ajan.
Valintaprosessi on pitkä ja siihen osallistuu aina useita alan ammattilaisia. Toukokuussa myyntiin tulleiden viinien valintaprosessi alkoi jo marraskuussa 2021, ja lopulliset voittajat selvisivät talven aikana käytyään läpi tiukat ja monivaiheiset arvioinnit. Erittäin iloisina voimme ilmoittaa, että Arvid Nordquistin valikoimista laivan viineiksi valikoitui sekä samppanja että punaviini!

Laivan samppanja:
Champagne Lombard Extra Brut Premier Cru, Ranska

Laivan samppanjaksi valittiin seuraaviksi kahdeksi purjehduskaudeksi Champagne Lombard Extra Brut Premier Cru. Se tulee Champagne Lombardin perhetilalta Epernaysta. Viini on valmistettu Chardonnay-, Pinot Noir- ja Meunier-rypäleistä, jotka on poimittu eri Premier Cru-tarhoilta. Tämä samppanja on erittäin kuiva, makuprofiililtaan se on mineraalinen, elegantti ja runsaan hedelmäinen. Mausta löytyy hurmaavaa paahteisuutta 36 kuukauden kellarikypsytyksen ansiosta.
Champagne Lombard Extra Brut Premier Cru on saatavilla neljässä eri koossa: 20cl, 37,5 cl, 75cl ja 150cl pulloissa.

Samppanjan myynti kasvoi Suomessa yli 20% vuonna 2021 edellisvuoteen verrattuna. Suomalaisilla oli selvästi tarve hemmotella itseään korona-aikana ja samppanja onkin erityisen juhlava tuote tähän tarkoitukseen. Ehkäpä tämä trendi jatkuu matkustuksen vapauduttuakin…

Laivan punaviini:
Barbanera Campo Pietra Appassimento Organic, Italia

Laivan punaviiniksi valikoitui Barbanera Campo Pietra Appassimento Organic. Tämä luomusertifioitu punaviini on valmistettu aurinkoisen Etelä-Italian omista paikallisista Primitivo ja Negroamaro -lajikkeista. Valmistuksessa on käytetty erityistä ”appassimento”-menetelmää. Se tarkoittaa, että rypäleiden on annettu kuivua ennen puristamista, jolloin mausta tulee runsas ja konsentroitunut.
Valintaraati arvioi viinin makua täyteläiseksi, mehukkaaksi ja hilloiseksi. Tuoksussa ja maussa on lajikkeille tyypillisesti karhunvatukkaisuutta, kirsikkaisuutta ja kypsää luumuisuutta. Viini sopii erinomaisesti grillattujen ruokien ja kypsien juustojen kumppaniksi. Ja jos juhannuksena tulisikin räntää taivaan täydeltä, sopii Campo Pietra Appassimento tunnelman tuojaksi myös sellaisenaan.

Captain’s choice:

Jose Pariente Fermentado en Barrica Organic, Espanja

Laivojen kapteenit valitsivat tämän upean Jose Pariente Fermentado en Barrica Organic -valkoviinin nimikkoviinikseen uudelle purjehduskaudelle. Viini tulee Ruedan viinialueelta. Tuottaja, Bodegas Jose Pariente, on 60-luvulla perustettu viinitalo, jonka viinit ovat luomusertifioituja.
Jose Pariente Fermentado en Barrica on valmistettu 100% Verdejosta. Rypäleet on poimittu 60-vuotiailta viinitarhoilta, jotka sijaitsevat Camino del Puertossa. Viini on saanut kypsyä ranskalaisissa tammitynnyreissä sur-lie. Vuosikerta 2020 on intensiivinen ja aromaattinen. Tuoksussa on mausteisuutta, hentoa savuisuutta ja kypsiä hedelmiä. Maku on täyteläinen, runsas ja elegantisti tamminen. Runsas hapokkuus ja mineraalisuus takaavat pitkän ja elävän kokonaisuuden. Viini sopii yhdistettäväksi esimerkiksi runsaiden kalaruokien kanssa.

Silja Line 65-vuotis juhlaviini:
Steininger Grüner Veltliner Ried Kittmansberg Reserve 1ÖTW 2020, Itävalta

Tiesitkö, että Silja Line täyttää tänä vuonna 65 vuotta? Yhdeksi juhlavuoden viiniksi laivoille valikoitui itävaltalaisen Steiningerin perhetilan valmistama Grüner Veltliner Ried Kittmansberg Reserve 1ÖTW 2020. Rypäleet tulevat Erste Lage -luokitellulta Kittmansbergin viinitarhalta, joka sijaitsee Kamptalin Langenloisissa. Grüner Veltliner on Itävallan kansallislajike, jota ei viljellä suuria määriä missään muualla. Itävallan maaperä soveltuu tälle lajikkeelle upeasti, ja viinit soveltuvat yhdistettäviksi monenlaisten ruokien kanssa.

Grüner Veltliner Ried Kittmansbergin tuoksussa on mangoa ja klementiiniä sekä hienoja hunajaisia vivahteita. Mausta löytyy omenaa ja melonia, se on tasapainoisen hapokas ja pitkä. Loistava Reserve-viini, jolla on erinomainen ikääntymispotentiaali. Loistava valinta omaan viinikaappiin!

Tiina Järvikangas

Lehdistön yhteyshenkilö Tuotepäällikkö Viinit +358 40 5873557

Laadukkaita viinejä ja muita juomia

Arvid Nordquist Viini - makuelämyksiä ja laatua
Arvid Nordquist Viini on vuonna 1884 perustetun ruotsalaisen perheyrityksen Arvid Nordquist HAB:n suomalainen tytäryhtiö. Arvid Nordquist on perustamisestaan lähtien keskittynyt hyviin makuelämyksiin ja laadukkaisiin tuotteisiin. Meille laatu ei tarkoita vain keskittymistä tämän päivän toiveisiin ja tarpeisiin, vaan haluamme ottaa vastuuta myös huomisesta. Laajaan juomavalikoimaamme pääsevät vain Arvid Nordquistin aistinvaraiset vaatimukset täyttävät tuotteet. Tavoitteenamme on, että kaikki juomavalikoimamme tuotteet tulisi tuottaa mahdollisimman ympäristöystävällisesti laadusta tinkimättä. Arvid Nordquistin valikoima sisältää juomatuotteiden lisäksi omassa paahtimossamme paahdettua kahvia, elintarvikkeita, ja vuodesta 2016 lähtien myös non-food-tuotteita. Pohjoismaiden 286 työntekijäämme työskentelevät tavoitteenaan tarjota parhaat makuelämykset ja tuotteet - samalla kun teemme kaikkemme ihmisten olosuhteiden parantamiseksi ja ympäristö- ja ilmastovaikutusten minimoimiseksi. Sitä on mielestämme hyvä laatu. Lue lisää osoitteesta www.arvidnordquist.fi.

Arvid Nordquist Viini

Valimotie 1 A, 5.krs