Trysil Bike Arena fylder 10 år – og nu åbner cykelsæsonen hos SkiStar

Trysil Bike Arena fylder 10 år – og nu åbner cykelsæsonen hos SkiStar

FN’s internationale cykeldag fejres som Store Cykeldag 9. juni og 15. juni i Danmark. Dagen fremhæver cyklingens mange fordele: enkelthed, bæredygtighed og sundhed. I Skandinaviens cykelmekka, Trysil, fejrer de denne sommer, at Trysil Bike Arena fylder 10 år, og at cykelsæsonen på SkiStars fjelddestinationer er skudt i gang. Cykling er mange ting - find en guide til de forskellige discipliner her.

Trysil Bike Arena fejrer sit 10-års jubilæum denne sommer, samtidig med at cykelsæsonen på SkiStars destinationer er skudt i gang. I Trysil, Hemsedal, Åre, Vemdalen og Sälen tager cyklerne nu over fra skiene. SkiStar forventer at nå op på 100.000 cykeldage i Trysil i løbet af sommeren 2024.

- I år fejrer vi 10-års jubilæum for Trysil Bike Arena. Vores mantra har siden starten i 2014 været, at det skal være sjovt, sikkert og nemt at cykle i Trysil for alle cyklister, uanset niveau. Trysil Bike Arena var en pioner, da vi åbnede i 2014 og er i dag en af Skandinaviens største cykeldestinationer, siger Niclas Sjögren Berg, driftschef hos SkiStar.

Nye stier for at fejre 10-året
I Trysil er der langsigtede udviklingsplaner for yderligere 50 km nye stier. For at fejre 10-års jubilæet er arbejdet med tre nye liftbaserede stier sat i gang. En 2,5 km rød sti, en 1 km sort sti og en 700 meter blå sti skal åbnes i løbet af sæsonen.

Cykelsæsonen er i gang
Det er ikke kun Trysil Bike Arena, der fejres lige nu, men også åbningen af cykelsæsonen på SkiStars destinationer: Trysil åbnede allerede i slutningen af maj, Åre og Sälen åbner sæsonen på den svenske nationaldag 6. juni, i Vemdalen går cykelsæsonen i gang 20. juni og Hemsedal åbner 22. juni.

Om Trysil Bike Arena
Trysil Bike Arena blev grundlagt i 2014 med fokus på almindelige cykelentusiaster og glade amatører. Sikkerhed og sjov uden præstationspres har været vigtigt fra starten, og dette gør arenaen ideel for familier.

Trysil Bike Arena er Skandinaviens cykelmekka. I 2024 forventes antallet af cykeldage at overstige 100.000, sammenlignet med 92.000 sidste sommer. Trysil har 18 cykelguider, som kan hjælpe både nybegyndere og erfarne cyklister til hurtig udvikling af cykelfærdighederne.

Se mere om sommer i Trysil

Guide til cyklingens discipliner
Cykling findes i mange varianter med discipliner som downhill, cykling med lifttransport, trail-cykling, pumptracks osv. Find en guide til de forskellige discipliner her:

MTB-cykling er en paraplybetegnelse for mange forskellige typer cykling, hvor man bruger en eller anden form for mountainbike. Trail-cykling og cross country-cykling kommer fra definitionen af det terræn, man kører i. Cross country-cykling, eller XC-cykling, som det også kaldes, indebærer cykling på landeveje, stier, skovveje eller på afmærkede ruter. Trail-cykling er perfekt for familier, da stierne er egnede til de fleste cyklister uanset alder og erfaring.

Liftbaseret cykling eller cykling med lifttransport betyder, at man tager liften op til bjerget med sin cykel. Alle SkiStars destinationer tilbyder en eller anden form for cykling med lifttransport i alle sværhedsgrader.

Trail-cykling er præcis, hvad det lyder som - cykling på naturstier. For at gøre trailcykling tilgængelig for alle, har SkiStar flere cykelområder, som ud over naturstier også har gravede stier, gangbroer og træelementer. Det betyder, at mange af cykelstierne er lidt bredere og fri for rødder og sten, så selv de grønneste nybegyndere kan opleve trail-cykling. Størstedelen af trail-cyklingen på Skistars destinationer foregår på stier og flowtrails, som er gravede, relativt brede, flade og med få rødder og sten.

Downhill betyder, at man tager liften op til bjerget med sin cykel, og at man bruger cykeludstyr, der er tilpasset til downhill-cykling. Downhill består hovedsageligt af gravede stier, der løber ned ad bjerget. Sporene har forskellige sværhedsgrader og indeholder elementer af hop, fald og afmålte kurver. Åre har Skandinaviens største bikepark til downhill-cykling. I Sälen er der en blidere form for downhill-cykling.

Pumptrack er et kort loop bygget med bump og sving og designet på en måde, så man som cyklist kan generere fart og bevæge sig fremad ved at ”pumpe op og ned” med kroppen i stedet for at træde i pedalerne.

Skills area er et træningsområde, hvor man kan øve hop, sving og balance ved at cykle rundt om forskellige elementer som træstammer og sten.

Guide til cyklingen hos SkiStar.

Åbningstider for cykelsæsonen på SkiStars destinationer:

Sälen sommer- og efterårssæsonen fra 6. juni til 3. november.

Åre sommer- og efterårssæsonen fra 6. juni til 3. november.

Vemdalen sommer- og efterårssæsonen fra 20. juni til 2. november.

Trysil sommer- og efterårssæsonen fra 18. maj til 13. oktober.

Hemsedal sommer- og efterårssæsonen fra 22. juni til 6. oktober.

NYHEDER cykelevents:

SkiStar AB (publ) er en virksomhed med aktiviteter inden for fjeldturisme og er noteret på Nasdaq Stockholm, Mid Cap-segmentet. Koncernen ejer og driver fjeldanlæg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre og Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Forretningen er opdelt i tre segmenter; drift af skisportssteder, ejendomsudvikling og -forvaltning samt hoteldrift.

Som den førende feriearrangør for Skandinavien er SkiStars forretningsidé at skabe uforglemmelige fjeldoplevelser, udvikle bæredygtige destinationer, tilbyde overnatning, aktiviteter, produkter og services af højeste kvalitet med vores gæster i fokus.

Billeder og film i SkiStars presserum kan frit publiceres sammen med information om SkiStar og/eller SkiStars destinationer og produkter.

Pressekontakt PR-chef SkiStar AB PR och press +46 76 11 860 02
SkiStar Pressetjeneste (kun akutte spørgsmål)

Pressekontakt Åben fra den 2. december 2024 til den 1. maj 2025 For andre tidspunkter på året uden for kontortid, kontakt venligst SkiStars kundeservice på +46 771-84 00 00. +46 10 810 96 26

Mindeværdige vinter oplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal og Trysil

SkiStar ejer og driver Skandinaviens fem største alpine skianlæg: Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige, Hemsedal og Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision er at skabe mindeværdige vinteroplevelser som den førende operatør af europæiske alpindestinationer.

SkiStars skisteder er perfekte rejsemål for aktive livsnydere. Her kan familier og venner nyde skønne dage på skibakkerne. Mange har opdaget glæden ved alpint skiløb, men også den gavn en ferie på skibakken kan gøre, når kroppen skal trænes, batterierne oplades og man vil omgås nære og kære.

Velkommen til vores skisteder i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann i Tyrol samt citybakken Hammarbybacken!