Ingen grund til Dacia panik

Ingen grund til Dacia panik

Du behøver ikke at gå i panik over regeringens nye bilafgifter. Især ikke, hvis det er en ny Dacia du er på udkig efter. Her er prisen nemlig stabil – også efter 1. januar 2016.

Brugtvognsforhandlere fik grå hår i hovedet - deres biler faldt mange tusinde kroner over natten. De kommende Posche købere åbnede derimod endnu en flaske champagne. De kunne læse i Børsen, at deres næste Porsche ville falde 400.000 kroner efter regeringens ændrede bilafgifter.

Men hvad med Dacia ? Her er prisen næsten lige så stabil som bilen selv. Dacia Duster – der er bestselleren herhjemme - stiger ikke, mens der kun er meget små prisstigninger på de andre modeller.

”Vi har haft mange forspørgsler fra kunder, der var i tvivl om, hvorvidt de skulle slå til nu eller om det kunne betale sig at vente med at købe en ny Dacia til efter nytår. Svaret er, at priserne på nær en enkelt version, næsten er på samme niveau efter årsskiftet. Så det er ikke et regeringsindgreb, der skal bestemme, hvornår der skal ny Dacia i carporten ”, siger pressechef i Renault og Dacia i Danmark Søren Hyltoft.

Kigger man på Dacia Sandero i basisversionen så falder denne faktisk med 5000 kroner som del af en generel sænkning. Prisen er nu blot blot 94.990 kroner fra 1. januar.

For Ambience versionen kommer der en prisstigning på 1000 kroner i forhold til nu, mens den frække off road look-a -like – Sandero Stepway blot stiger mellem 675 og 1000 kroner.

Har man brug for en stor stationcar, der kan rumme det meste og lidt til, er der heller ikke her grund til at være nervøs. Dacia Logan MCV stiger godt nok 6000 kroner i Ambience versionen, mens den der sælger bedst, nemlig topversionen Lauréate, blot stiger 1000 kroner.

Den største bil i segmentet – Dacia Lodgy med op til 7 sæder, der kan sluge det meste af en skolefritidsording, mærker også kun i meget begrænset omfang de nye afgiftssatser. Ambience versionen stiger 191 kroner og topversionen Lauréate 331 kroner.

De stabile priser betyder ikke alene noget for de, der skal købe ny bil – men også for de, der vil sælge deres brugte Dacia.

”Modsat hvad andre bilejere af nyere brugte biler oplever, så får Dacia ejeren alt andet lige den samme gode pris for sin brugte Dacia i det nye år. Også her tilbyder Dacia stabilitet” siger Søren Hyltoft