Gå til indhold
Vi har for nylig bestilt 100 nye Airbus A320neo-fly, hvilket vil reducere brændstofforbruget med 15 %. Disse fly vil blive leveret fra 2. halvår 2023.

KLM betragtes som et af de mest bæredygtige flyselskaber af danskerne.

I går blev resultaterne af Sustainable Brand Index TM 2023 offentliggjort, og 12.000 danske forbrugere har været med i undersøgelsen, der viser, at KLM opfattes som et af de mest bæredygtige flyselskaber - kun 1 skridt efter det toprangerede flyselskab i kategorien Airlines.

”Vi er meget glade for at se, at danskerne anerkender vores indsats for at gøre flyvningen så bæredygtig som muligt. I forhold til sidste år er vi steget 53 placeringer på ranglisten, hvilket er fantastisk. Bæredygtighed er en kerne i vores forretningsplan, og vores mål er godkendt af Science Based Target Initiative, hvilket betyder, at de er i overensstemmelse med Paris-aftalen, der bidrager til at holde den globale opvarmning et godt stykke under 2 grader. Da vi ønsker, at vores kunder skal være velinformerede om vores arbejde, samt om, hvordan de kan slutte sig til os for at rejse mere bæredygtigt, er vi glade for at se, at det ser ud til at være tilfældet,” siger Maria Hagelberg, Marketingchef hos Air France og KLM Nordeuropa.

Flådefornyelse er nøglen til at reducere emissioner fra flyvning
. Vi har for nylig bestilt 100 nye generationer af Airbus A320neo-fly, hvilket vil reducere brændstofforbruget med 15 %. Disse fly vil blive leveret fra 2. halvår 2023.

I løbet af 2022 købte vi 2,4 millioner tons bæredygtigt flybrændstof (SAF). Hvilket svarer til 3% af vores delmål for 2030. At flyve på SAF reducerer emissionerne med op til 75-80 %. Vores mål er at flyve på 10 % SAF i 2030. Disse store ordrer vil også gøre en forskel for efterspørgslen og produktionen af SAF, som vil stige, mens prisen skulle falde. I dag koster det 3-4 gange så meget som fossilt brændstof.

Siden januar 2022 har vi sat en ny standard for at kunne flyve mere bæredygtigt. Vi tilføjer SAF på alle vores billetter med afgange/transfer fra Frankrig og Holland for at øge brugen af SAF. I løbet af 2022 brugte vi 0,6 % SAF globalt sammenlignet med 0,08 % året før. I starten af 2023 fordoblede vi SAF andelen, som nu svarer til 1 % på hver billet. Alle kunder kan vælge at tilføje mere SAF, når de booker online eller via vores app.

I over et århundrede har KLM Royal Dutch Airlines været pioner inden for luftfartindustrien. KLM sigter mod at være det førende europæiske luftfartsselskab inden for effektivitet, bæredygtighed og i at skabe mindeværdige oplevelser. KLM-rutenettet forbinder passagerer fra 15 gateways i Danmark, Finland, Norge og Sverige via Amsterdam Lufthavn Schiphol til verdens vigtigste destinationer. KLM er en del af Air France–KLM Group, samt medlem af den globale SkyTeam Alliance.

Pressekontakt Communication and Sustainability Strategisk marknadsöfring, branding och PR 0046 76 8787559

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM North Europe

Relateret materiale

Ved at samarbejde med partnere som Annette (i billedet) og hendes team accelerer vi den nødvendige forandring sammen”, siger Anita Wagner Feddersen, Salgsdirektør, Air France KLM Danmark.

Det første danske rejsebureau, som indgår samarbejde med Air France og KLM for en mere bæredygtig rejsebranche.

Hos Air France og KLM ser vi en øget interesse fra partnere i rejsebranchen i forhold til at bidrage til en mere bæredygtig industri. At bruge SAF ved flyvning spiller en vigtig rolle i at gøre flyrejser mere bæredygtige. I dag er produktionen af SAF meget begrænset, og prisen er 3-4 gange højere end fossilt brændstof. Ved at øge efterspørgslen vil prisen falde og forbruget stige.

København