Gå til indhold

KLM belønnes for bæredygtighed

KLM har netop modtaget tre priser for sit arbejde med bæredygtigt flybrændstof, affaldsminimering og udvikling af bæredygtige løsninger i luftfartsindustrien. Det skete ved dette års Sustainable Flight Challenge med deltagelse af 22 flyselskaber.

Resultatet af dette års Sustainable Flight Challenge er netop blevet offentliggjort. Blandt de 22 flyselskaber, som tilbage i maj konkurrerede om at flyve med mindst mulig klimabelastning på udvalgte ruter, lykkedes det KLM at høste hele tre priser for sine bæredygtighedsindsatser. Det gælder i kategorierne Bedste Affaldshåndtering, hvor det lykkedes KLM at nedbringe mængden af affald ombord med 96 procent og i kategorierne Største gennembrud med SAF og Best Adoption, som gives til det flyselskab, der har udviklet flest bæredygtighedsløsninger, som andre flyselskaber har taget i anvendelse.

-Konkurrencen er vigtig, fordi den giver flyselskaberne mulighed for at udfordre hinanden på deres bæredygtighedsambitioner. Samtidig får vi syn for, hvor langt vi kan komme med de eksisterende værktøjer. Vores mål er at reducere CO2-udslippet med 30 procent pr. passager og kilometer inden 2030 sammenlignet med 2019. Det er motiverende at konkurrere mod hinanden, og det giver vigtig viden til det videre arbejde med bæredygtighed i vores branche, siger ansvarlig for bæredygtighed i KLM i Nordeuropa, Maria Hagelberg.

Det er SkyTeam, der står bag The Sustainable Flight Challenge, og KLM deltog i konkurrencen med to ruter: Amsterdam-Los Angeles og Amsterdam-Tronheim. På begge ruter investerede KLM i 100 procent bæredygtigt flybrændstof (SAF). Brændstoffet blev tilført til lufthavnenes brændstofdepoter, da det endnu ikke er tilladt at flyve med ren SAF i tanken. Derudover sikrede KLM, at flyene fløj den mest optimale rute til henholdsvis Los Angeles og Trondheim for at minimere brændstofforbruget mest muligt.

• På strækningen til og fra Trondheim nedbragte KLM mængden af affald pr. passager fra branchegennemsnittet på 1,43 kilo til 62 gram, svarende til en reduktion på 96 procent.
  • I kategorien Største gennembrud med SAF kom KLM på andenpladsen efter Kenya Airways, der vandt prisen som det første flyselskab, der flyver med SAF på det afrikanske kontinent. Ud over sin investering i 100 procent SAF blev KLM hyldet for sit kontinuerlige arbejde med at styrke betydningen af og mulighederne med SAF i sin kommunikation.
  • KLM vandt kategorien Best Adoption, som gives til det flyselskab, der har udviklet flest innovative bæredygtighedsløsninger, der er taget i anvendelse af andre flyselskaber. Dommerne var imponerede over KLM’s proaktive indsats for at dele viden under konkurrencen

-Især prisen for Best Adoption er betydningsfuld. Vi har en ambition om at lede udviklingen mod en bæredygtig luftfart, men vi kan ikke arbejde i en silo. Hvis flybranchen skal indfri bæredygtighedsmålene, kræver det samarbejde mellem flyselskaberne, flyproducenterne, myndighederne og kunderne, siger Maria Hagelberg.

I over et århundrede har KLM Royal Dutch Airlines været pioner inden for luftfartindustrien. KLM sigter mod at være det førende europæiske luftfartsselskab inden for effektivitet, bæredygtighed og i at skabe mindeværdige oplevelser. KLM-rutenettet forbinder passagerer fra 14 gateways i Danmark, Finland, Norge og Sverige via Amsterdam Lufthavn Schiphol til verdens vigtigste destinationer. KLM er en del af Air France–KLM Group, samt medlem af den globale SkyTeam Alliance.

Pressekontakt Communication and Sustainability Strategisk marknadsöfring, branding och PR 0046 76 8787559

Pressekontakt Marknadschef Air France och KLM North Europe

København