Stærk integration i Greater Copenhagen bliver afgørende efter coronavirus

Stærk integration i Greater Copenhagen bliver afgørende efter coronavirus

Greater Copenhagens grænsependlere er hårdt ramt af epidemien med coronavirus i lighed med andre grænseregioner med stor pendling over landegrænsen. Det samme er de virksomheder, pendlerne arbejder for. Hensynet til befolkningens sundhed vejer selvsagt tungere end hensynet til mobilitet og arbejdsliv, men når sundhedsfaren er drevet over om nogle måneder, vil der blive hårdt brug for at genrejse økonomien hurtigt, så flest mulig virksomheder og arbejdspladser kan bevares.

På en række områder står det allerede klart, at pendling og virksomheder i Greater Copenhagen – og dermed den samlede økonomi – kan gøres mere robuste i fremtiden gennem mere smidige regler for pendling og grænseoverskridende erhvervsaktivitet i regionen.

I Greater Copenhagen er det især serviceerhvervene – ikke mindst detailhandlen - og små virksomheder, som er afhængige af grænsependlerne. Mange af virksomhederne ligger i København og hovedstadsområdet, mens størstedelen af pendlerne bor i Skåne, og heraf mange i Malmö.

Det økonomiske fællesskab og den indbyrdes afhængighed på tværs af landegrænsen er åbenlyse. Den svenske og den danske del af Greater Copenhagen er for længst vævet tæt sammen, økonomisk og socialt, men corona-epidemien gør det klart, at Greater Copenhagens grænseregionale økonomi er særligt sårbar under en krise, hvor nationale regeringer indfører hasteforanstaltninger, der skaber barrierer i grænseregioner.

”Lige nu gælder det naturligvis om at få corona-epidemien under kontrol og standset. Når det lykkes, vil vi have et stort behov for at genrejse økonomien i Greater Copenhagen så hurtigt som muligt,” siger Peter Krogsgaard, der er konstitueret sekretariatschef i Greater Copenhagens sekretariat, og fortsætter:

”Vi kan allerede se, at myndighedernes foranstaltninger mod spredning af virus har givet særlige udfordringer for borgere og virksomheder, der er afhængig af grænsependling i Greater Copenhagen, fordi de havnede mellem to stole, da danske og svenske myndigheder satte ind for at standse epidemien,” siger Peter Krogsgaard.

Greater Copenhagen har derfor taget hul på indsatsen for at styrke metropolregionens økonomi og beskæftigelse, som bliver nødvendig, når corona-epidemien ligger bag os.

Særlige udfordringer

Greater Copenhagen lancerede for nylig et arbejdsmarkedscharter med indsatser for at styrke og integrere arbejdsmarkedet. Foruden at fokusere på at reducere juridiske og administrative grænsehindringer har charteret også fokus på uddannelses- og informationsindsatser. Fremover bliver der grund til at forene kræfterne endnu mere for at styrke arbejdsmarkedet i Greater Copenhagen.

Den svensk-danske informationstjeneste Øresunddirekt, som betjener Greater Copenhagens øresundspendlere og virksomheder med aktiviteter på den anden side af sundet, har sammen med Skånes landshøvding i et brev til det svenske socialministerie, finansministerie og civilministeriet gjort rede for de særlige udfordringer for den økonomiske integration i regionen. Greater Copenhagen er desuden i dialog med Nordisk Ministerråd om situationen.

For at håndtere de akutte problemer, som corona-epidemien skaber for øresundspendlerne, har Sveriges regering nedsat en ekspertgruppe, som skal se på pendlernes situation.

Øresunddirekt fortsætter sin informationsindsats med uformindsket styrke om den aktuelle situation for øresundspendlere og virksomheder med aktiviteter på den anden side af Øresund.

For yderligere information kontakt:

Peter Krogsgaard, konst. sekretartiatschef, Greater Copenhagen, tlf. +45 2237 0261 , e-mail: pkr@greatercph.com

Greater Copenhagen Committee er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.