Politisk topmøde for vækst og job i Greater Copenhagen

Deltagerne i Greater Copenhagen-samarbejdet samles 7. november til topmøde for at gøre status og udstikke kursen for den fortsatte indsats for øget vækst og beskæftigelse i regionen. Et fælles arbejdsmarked, bedre infrastruktur, styrkelse af erhvervslivet og international branding er på dagsordenen.

Politikere fra Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Sjælland og 79 kommuner i de tre regioner samles 7. november 2016 til topmøde for at drøfte resultater og fremtidige opgaver i Greater Copenhagen-samarbejdet.

”Greater Copenhagen-samarbejdet har kun eksisteret i dets nuværende form i knap et år, men vi har allerede opnået konkrete resultater. Og der er mere end nogensinde brug for at knytte tættere politiske bånd mellem Østdanmark og Skåne for at styrke den økonomiske vækst og beskæftigelsen til gavn for hele metrolpolregionen,” siger Steen Christiansen, formand for Greater Copenhagen & Skåne Committee.

Et konkret resultat af samarbejdet er et fælles trafikcharter om nødvendige infrastrukturprojekter i Greater Copenhagen. Blandt de investeringer, trafikcharteret skal fremme, er Femernforbindelsen til Tyskland og en ny øresundsforbindelse.

”Samarbejdet i Greater Copenhagen-regionen er enestående, og topmødet 2016 er en vigtig station for at styrke forbindelsen mellem politikerne i de deltagende kommuner og regioner,” siger Steen Christiansen.

Programmet for topmødet omfatter international branding og markedsføring af regionen, etableringen af et fælles arbejdsmarked og styrkelse af erhvervslivets muligheder, investering i nødvendig infrastruktur og en fælles turismeindsats.

Deltagerne i topmødet vil bl.a. få inspiration af repræsentanter for store virksomheder som IKEA og Novo Nordisk. Med Amsterdam som eksempel vil deltagerne også få en præsentation af de nye muligheder, som en systematisk international branding har givet den hollandske metropol.

Topmøde 2016 finder sted:

Mandag den 7. november 2016 kl. 12.00-18.00 på Hotel Crowne Plaza, Ørestads Boulevard 114-118, 2300 København.

Se programmet for Greater Copenhagens topmøde 2016

For politiske kommentarer kontakt:

Steen Christiansen gennem kommunikationskonsulent Janus Enemark Nissen, tlf. +45 22 53 72 20, e-mail: Janus.Enemark.Nissen@albertslund.dk

Henrik Fritzon, næstformand i Greater Copenhagen & Skåne Committee, træffes gennem pressechef Malin Tykesson, tlf. +46 725-99 76 04

Jens Stenbæk, næstformand i Greater Copenhagen, tlf. +45 20 37 11 98

Medier er velkomne til at deltage i topmødet og bedes tilmelde sig hos:

Jens Thomsen, presse- og kommunikationsansvarlig, Greater Copenhagen & Skåne Committee, på mob. +45 3131 7507 eller e-mail: jet@greatercph.com

Greater Copenhagen & Skåne Committee er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden og samtlige 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.