Øresundspendlere kan få information hos Øresunddirekt

Øresundspendlere kan få information hos Øresunddirekt

Coronaepidemien gør livet særligt vanskeligt for Greater Copenhagens øresundspendlere, som må leve med grænsekontrol og begrænset togdrift, når de skal til og fra arbejde på den anden side af Øresund. Informationstjenesten Øresunddirekt, der netop informerer øresundspendlerne om arbejdsmuligheder og -forhold i Sverige og Danmark, arbejder derfor på højtryk i disse dage for at gøre myndighedernes information tilgængelig for borgere og erhvervsliv i Greater Copenhagen.

Øresunddirekt får i øjeblikket mange henvendelser fra øresundspendlere om den aktuelle situation som følge af coronavirus/COVID-19. Spørgsmålene drejer sig om, hvad der gælder med hensyn til social sikring, a-kasse, skat, hjemsendelse uden løn grænsekontrol, rejseinformation med mere i den aktuelle situation. Desuden er der mange henvendelser om årsopgørelsen, som skal indleveres senest den 1. maj.

Selv om Øresunddirekts kontor i Malmö er lukket for fysiske besøg som følge af situationen med coronavirus, er personalet på informationscentret tilgængeligt på telefon og e-post. Øresunddirekts digitale tjeneste er også aktiv, og informationstjenesten er løbende i tæt kontakt med både de danske og svenske myndigheder for at få svar på de mange spørgsmål fra pendlerne. En del relevant information kan findes på myndighedernes hjemmesider, men den officielle information tager ikke altid højde for de særlige forhold, der gælder for grænsependlere.

”Vi gør i øjeblikket alt, hvad vi kan, for at holde øresundspendlerne orienteret med opdateret information om den ekstraordinære situation, som vi står i på grund af coronavirus. Vi opfordrer derfor pendlerne til at besøge vores svenske og danske hjemmesider regelmæssigt, hvis de savner information,” siger Vita Thomsen, der leder Øresunddirekts digitale tjeneste.

Og i Malmö sidder Øresunddirekts ansatte klar ved telefoner og e-mail.

”Mange står i individuelle situationer, som det er svært at give generelle svar på. Vi opfordrer derfor øresundspendlere og virksomheder til – ud over at holde sig opdateret via vores hjemmesider – at kontakte informationscentret på telefon eller e-mail for at få svar på deres spørgsmål,” siger Sandra Forsén, som er leder af informationscentret i Malmö.

Om Øresunddirekt
Øresunddirekt er en dansk-svensk informationstjeneste, som formidler grænseoverskridende mynighedsinformation til borgere og erhvervsliv på begge sider af Øresund. I Malmö findes et informationscenter og i København en webredaktion.

Läs mer om Øresunddirekt på www.oresunddirekt.com

For yderligere information kontakt::

Vita Thomsen
Sektionsleder, Øresunddirekts webbredaktion
E-mail: vt@oresunddirekt.com
Telefon: +45 (0) 53 55 72 79

Sandra Forsén
Verksamhetsansvarig, Øresunddirekts informationscenter
E-mail: sandra.forsen@lansstyrelsen.se
Telefon: +46 (0) 768 00 16 95

Greater Copenhagen Committee er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.