Ny rapport: Færre grænsehindringer kan give milliardgevinst til Greater Copenhagen

Milliarder i økonomisk vækst og øget beskæftigelse venter Greater Copenhagen, hvis Danmark og Sverige fjerner grænsehindringer, lover ny rapport.

Der er store muligheder for at sikre økonomisk fremgang og styrke beskæftigelsen ved at fjerne grænsehindringer i Greater Copenhagen, viser en ny rapport, som konsulentfirmaet Damvad Analytics har udarbejdet for Greater Copenhagen & Skåne Committee.

Damvad-rapporten ”Samhällsekonomisk analys av gränshinder” peger på en række områder, hvor grænsehindringer, typisk i form af lovgivning, gør livet svært for arbejdstagere og virksomheder og hæmmer den økonomiske aktivitet i Greater Copenhagen. Grænsehindringerne kan imidlertid vendes til økonomiske gevinster, hvis hindringerne ryddes af vejen.

”Rapporten viser betydningen af at arbejde målrettet for en bedre integration af arbejdsmarkedet og økonomien i Greater Copenhagen,” siger Henrik Fritzon (S), formand for Greater Copenhagen & Skåne Committee.

”Et velfungerende arbejdsmarked er nøglen til økonomisk vækst og velstand i vores region. Derfor opfordrer vi vores regeringer til at intensivere arbejdet med at løse de hindringer, som forskellige love og regler skaber,” siger Henrik Fritzon.

Greater Copenhagen & Skåne Committee vil præsentere en handlingsplan i december for, hvordan organisationen skal arbejde videre med at påvirke regeringerne til at løse de grænsehindringer, som analyseres i rapporten.

Blandt de grænsehindringer Damvad-rapporten undersøger er:

• Vanskeligheder med at anerkende hinandens uddannelser og kompetencer hæmmer arbejdstagernes bevægelsesfrihed i Greater Copenhagen. Damvad Analytics vurderer, at manglende anerkendelse låser næsten 25.000 arbejdstagere fast til deres nationale arbejdsmarked.
  • Forskellene mellem svenske og danske erhvervsuddannelser koster hvert år mellem 640 mio. og 5,4 mia. DKK, fordi danske praktikelever ikke kan søge praktik i Sverige. Ca. 1.300 praktikelever i Danmark forhindres i at søge praktikplads i Skåne.
  • Et ophold i a-kassemedlemsskab, når man skifter job fra Danmark til Sverige, kan indebære, at man mister retten til arbejdsløshedsunderstøttelse. Det kan formindske lysten hos svenske arbejdstagere til at bevæge sig over Øresund. Disse regler kan indebære at flere end 11.500 skåninger undlader at tage et job på den anden side af sundet.
  • De nuværende grænsekontroller har en markant negativ virkning på forudsætningerne for at pendle over sundet. Længere rejsetider medfører forøget stress hos de rejsende og giver mindre lyst til at pendle. Den undersøgelse, som tager hensyn til flest aspekter af ID- og grænsekontrollerne, beskriver et årligt samfundsøkonomisk tab på 1,5 mia. SEK.
  • Hidtil har danske fritidshusejere i Sverige ikke haft adgang til at købe en række tv-, tele- og mobilydelser, fordi de ikke kan få et svensk personnummer. Dette kan løses ved hjælp af et såkaldt samordningsnummer. Damvad Analytics vurderer, at udbyderne af tv-, internet- og mobiltjenester i Sverige hvert år kan øges med 54 mio. SEK som følge af denne begrænsning.
  • Statsborgere fra lande uden for EU har normalt kun adgang til at arbejde i det land, de har opholdstilladelse i. Det udelukker en værdifuld gruppe af arbejdstagere Greater Copenhagens regionale arbejdsmarked. Omkring 1.000 tredjelandsborgere og medrejsende hindres i at pendle til Danmark med samfundsøkonomiske omkostninger på ca. 560 mio. DKK.

Læs hele rapporten fra Damvad Analytics

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Henrik Fritzon gennem pressechef Malin Tykesson, tlf. +46 0725-99 76 04

Greater Copenhagen & Skåne Committee er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden og samtlige 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.